”Obstinat” framförande av sammansatta ragor, enligt Babanrao Haldankar

Aesthetics of Agra and Jaipur TraditionsI väntan på Deepak Rajas nya bok The Raga-Ness of Ragas läser vi om Babanrao Haldankars Aesthetics of Agra and Jaipur Traditions. Sid 39:

Some singers try to create an emotional appeal in rare ragas and paired ragas (jod raga). But this attempt appears to be a stretched one. It is difficult to appreciate the effect or the content they propose to deliver by obstinately presenting such ragas for an hour or more.

I would like to offer my comments on the paired ragas in this context, especially ragas like Basant Bahar, Basant Kedar and Hindol Bahar, where the two component ragas have dissimilar notes and tonal structures; paired ragas should be sung as if they are one raga. To me this attempt remains a futile exercise. For example, in the paired raga Basant Bahar, except ma and ni none of the other notes have anything in common between them. I fail to understand how the component ragas can be moulded to appear as one raga. And if, by any stretch of imagination, this is possible, then it can be termed as an independent cohesive raga, in which the identity of component ragas is lost. Consequently, no purpose is served by naming such independent ragas as paired ragas, bearing the names of the components. In fact, during the exposition of such ragas made through obstinacy, one experiences neither the depiction of an independent or cohesive raga nor the intellectual play of intermixing of the component ragas. One would wonder if it dawns on such artists that this hybrid presentation carries them nowhere.

Vårt djupt kända råd är: läs mer sånt här. Läs inte bara deskriptiva musikologer som Deepak Raja, utan preskriptiva musiker som Haldankar. Din lyssning blir inte bara bättre av att du kommer fram till egna åsikter, utan din lyssning blir också bättre av ”received opinions”. Du kan aldrig lyssna genom Babanrao Haldankars öron, men lite vill han hjälpa dig på traven.

Och läs fler stilister som kan få ur sig meningar som ”But this attempt appears to be a stretched one.” Livet är väl för kort för att skjuta det på framtiden!

VK

PS: Haldankar fortsätter så här:

At the same time, it must be mentioned that paired ragas like Kafi Kanada and Bageshree Bahar can be presented in a cohesive form. The reason obviously is that the component ragas in these pairs have most of the notes in common. Hence a lay listener does not experience the transition from one component to the other. He enjoys the oneness of the ragas. My comments on both types of paired ragas can be better appreciated by demonstration. The paired ragas which appear to be cohesive and are very popular are Jogkauns and Madhukauns, though the nomenclature of these ragas can be disputed. This is not the case with paired ragas like Anand Bihag and Anand Bhairav which are cohesive and their nomenclature is justified.

Vilken twist. Först förtydligar han, för att vagga in läsaren i falsk trygghet (”At the same time … the oneness of the ragas”). Sedan utlovar han mer förtydligande. Och när han precis visat att han kan förtydliga, är det klart att vi tror honom.

Sedan blir det helt obegripligt. Madhukauns är väl ingen sammansatt raga. (Sammansatt av vad, Malkauns och Madhuvanti? Den är Malkauns med pancham istället för dhaivat. Och visst, Madhuvanti har pancham. Det har så gott som allt annat också.) Och Anand Bhairav är inte särskilt ”cohesive” enligt det synsätt Haldankar precis har redovisat ”have most of the notes in common”. Nand har en lydisk skala, Bhairav en dubbelharmonisk – visst, de har gandhar, pancham och nishad gemensamt, men räcker det, räcker det för att indentifiera Nand? – och Anand Bhairav är bara Bhairav med shuddha dhaivat. I skrivande stund är det oklart om Nand Bhairav över huvud taget är en sammansatt raga.

Skillnaden mellan exemplen i hans ”demonstration” är också att båda är sammanhängande, men nomenklaturen i det ena exemplet kan diskuteras. Vi har inte alls förstått vad det är han menar.

Läs mer sådant här, av det dunkelt tänkta och det dunkelt skrivna, så får du själv fundera. Läser du Babanrao Haldankar får du både ”received opinions” så du klarar dig och tvingas komma fram till dina egna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s