Hur stor är musiksäsongen i Chennai?

Nallis ”Reckoner for Chennai Music Season 2014–2015”.
Nallis ”Reckoner for Chennai Music Season 2014–2015”.

Att ”det är konserter hela tiden överallt runt om i stan” blir så abstrakt. Nallis ”Reckoner for Chennai Music Season 2014–2015” säger det bättre:

Number of programs: 3210.

På ren svenska över 3 000 konserter. Detta i 45 olika lokaler, organiserat av 61 sabhor.

Efter det rent kronologiska programmet listas scheman för enskilda artister, 448 stycken, men det är ”only a quick selection” och det finns förstås fler. Dessutom ska ju alla ackompanjeras av två till fem personer, och en försvarlig andel är också duetter. Så hur många musiker som är inblandade är svårare att uppskatta. (Om de vore fler än lyssnarna vore det inte förvånande.)

Det hela är hur som helst ”not exhaustive” och ”based on available information”.

Inte olikt ett mallat modernt kutcheri följer säsongen en klockad kurva, utan skarpt definierad början och slut. Nallis Reckoner sträcker sig från 18 november (fyra konserter, först ut vainikan Ramana Balachandran) till 27 januari (två konserter – sist ut Malladi Brothers). Idag, 24 december, listas 124 konserter.

Det enda som fattas är bättre uppkoppling. Vadaifone fungerar dock som socialt smörjmedel, är alltid även fiendens fiende.

JV, Pitchu Pillai Street, Mylapore

2 reaktioner på ”Hur stor är musiksäsongen i Chennai?

  1. Charsur Digital Workstation (skivbolag) har en konstig text på sina inspelningar från 2012 års säsong:

    All the elements of the Season were present in 2012. Journalists interviewed stars on what they would be wearing [!], how they coped with the Season, how their families coped, how their fans coped etc. In fact it is a wonder as to how journalists cope with the arduous task of churning out the same stuff year after year, with unline many musicians, having to make it sound fresh …

    The usual statistics were thrown about. That this is the biggest cultural festival ever. Sixty organisations holding 2,000 performances. Now that figure is rather misleading and I wonder what the origin of it all was. But even if we discount it all by 50 % it is still an impressive figure. And it becomes all the more impressive when we take into account the miniscule audience (as compared to world population) [!?] for Carnatic music. If we assume that ten organisations conduct music performances at any time, with an average seating capacity of 750 and they are all full, then we are looking at a figure of 7,500 people listening to music in the city at sabhas on a December evening. That is really tiny, and even if we expand it to 30 sabhas, all conducting music to full halls, which is an impossibility, the figure is 22,500, still small.

    The wonder then is that the Season continues the way it does. Sponsors consider it a matter of corporate social responsibility to underwrite these performances. But it is not an indiscriminate distribution of largesse. They do consider the background of organisations and venues … Advertisers consider it an opportunity to beam their communications on a focused, miniscule target audience whose purchasing power is huge. Real estate companies, FMCGs and financial organisations flock to supporting the Season.

    The canteens as usual made more money perhaps than the organisations at whose venues they functioned. Perhaps it is time we looked at this element as yet another subtle way in which Carnatic music draws audiences to itself. They come to eat, walk into the auditorium, listen to some music – and who knows, some among them may get hooked. For an art form whose audience is perhaps just a few lakhs worldwide, ever single digit counts.

    Kommentera?

    VK

    • Sixty organisations holding 2,000 performances. Now that figure is rather misleading and I wonder what the origin of it all was. But even if we discount it all by 50 % it is still an impressive figure.

      Ja, det här är väl allra konstigast. Som om varannan konsert som utannonseras i förväg skulle vara inställd. Om Charsur inte har något med en konsert att göra kanske den inte räknas? Vad de far efter här går inte att begripa. En del av programpunkterna må vara föreläsningar och dans, men det är ändå verkligen en bra bit över 2 000 konserter.

      If we assume that ten organisations conduct music performances at any time, with an average seating capacity of 750 and they are all full, then we are looking at a figure of 7,500 people listening to music in the city at sabhas on a December evening.

      Och det här måste ju vara det allra mest anmärkningsvärda med Chennai-säsongen – att utbudet är så otroligt stort jämfört med efterfrågan. Sanjay, Aruna Sairam och TMK drar självklart fulla hus överallt morgon, middag och kväll, men en annan konsert, även på bästa kvällstid, kan absolut ha så liten publik som femton personer. Det är inte alls svårt att tänka sig att det känns värt att ordna så små konserter med så små artister, inte svårt att tänka sig att det känns värt för musikerna att uppträda, men det är imponerande att det äger rum i så stor utsträckning. Det finns väl ingen annanstans det skulle gå, ingen annan grupp än ”tambrams” som skulle klara av det.

      Vi var ju inne på det ovan, men att musikerna skulle kunna tänkas vara fler än lyssnarna kanske bara lät som en överdrift.

      The canteens as usual made more money perhaps than the organisations at whose venues they functioned. Perhaps it is time we looked at this element as yet another subtle way in which Carnatic music draws audiences to itself. They come to eat, walk into the auditorium, listen to some music – and who knows, some among them may get hooked. For an art form whose audience iis perhaps just a few lakhs worldwide, ever single digit counts.

      Perhaps not. Det är väl bara ett fåtal ställen som har servering och maten är inte av kalibern ”värd en omväg”. Men det ligger säkert något i att folk visar sig på konserter för att framstå som kulturella och hegemona. Kanske kan en sådan besökare börja lyssna mer engagerat med tiden. Någonstans måste ju alla börja.

      JV

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s