Harmonium, godtaget

I oktobernumret av Sruti skriver syd- och nordindiska sångerskan Sakuntala Narasimhan om orgelns olika status i nord och syd. ”What I am trying to probe is the reason for the instrument gaining acceptance in Hindustani music but not in Carnatic music, despite the emergence in the latter of other keyed instruments (saxophone, clarionet, even electronic keyboard)”.

Det är en knepig fråga och Narasimhan kommer inget svar på spåren. Men vilken inledning:

At a sangeet sammelan, I heard a beautiful rendering on the harmonium by Ravindra Katoti, one of the leading instrumentalists of Karnataka. The raga was Vachaspati, adapted from the Carnatic scale, but the melody flowed, with adequate and intricate gamakas of the right kind to please even the fussiest of north Indian purists.

Det är väl ändå inte sant?

Någon?

En reaktion på ”Harmonium, godtaget

  1. Det er lidt svært at spille gamak og shruti på harmonium. Man prøvede at lave et harmonium med shrutier, men fordi det jo er ligesom et klaver, så gik det ikke. Jeg sværger til violin og sarangi! :p

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s