Times Music satsning på ”Rare Ragas”: katastrof eller outsider art?

Vi lever i Kali yuga, ytterst av tider, och det märks på skivbolag som Times Music. De paketerar om och paketerar om sin katalog till ständigt nya släpp av gamla inspelningar i oanade konstellationer på tema efter tema. Har ni sett de sju volymerna ”Rare Ragas” de prånglade förra året?

Rare Ragas™ är förstås tacksamt att marknadsföra, för vem vill inte vara mer rasika än alla andra? Det funkar faktiskt till och med på oss (även om VK numera behöver ”very, very rare ragas” för att gå igång), åtminstone så tillvida att vi är spända på att se vad Times Music räknar som en sällsynt raga.

Vi hugger in. Sju CD!

Volym 1: Chandrakauns, Shivranjani, Durga

1Rare Ragas volym 1 är det Hariprasad Chaurasia som breds ut, på flöjt. Chandrakauns, Shivranjani och Durga! Det är ju inte klokt. Tre ragor som inte alls är sällsynta – men tre ragor som var och en finns i en sällsynt variant, fast det är inte den som spelas här. Det finns en Chandrakauns i Bageshree ang, med shuddha dhaivat och komal nishad istället för tvärtom, men här spelar Hariprasad (tillsammans med Aashish Khan på sarod) den vanliga i Malkauns ang, som vi till exempel hört till leda som lehra bakom ungefär vartannat tablasolo. Det finns en Durga med komal rishab som vi mest hört på en av Bahauddin Dagars första skivor, men här spelas den vanliga med shuddha rishab. Och det sällsynta sättet att spela lättragan Shivranjani vore i renaste form, Shuddha Shivranjani – här spelas, och listas, Mishra Shivranjani.

Okej, det där med Shivranjani må ha varit lite krystat, men Mishra Shivranjani kan inte på något sätt kallas en sällsynt raga. Det börjar väldigt dåligt. Första volymen i serien är ren idioti.

Volym 2: Miyan ka Sarang, Puriya

2

Rare Ragas volym 2 vigs åt vår käpphäst ”Pandit” Jasraj, som sjunger Miyan ka Sarang och – Puriya.

Smaka på den sällsynta ragan:

Puriya.

Hur kan man ha resonerat? Att Puriya åtminstone är mer sällsynt än den allestädesnärvarande Marwa, på samma skala? Om det är tanken hade vi hellre sett Sohini*, men för att det ska bli riktigt sällsynt på den skalan får man nog sträcka sig efter korsningen ”Puriya Sohini”, som knasdoktor P Bharati har spelat in på en skiva som ska hjälpa mot astma. (Det är mycket möjligt att man helt enkelt dör om man lyssnar på hela skivan – vi har inte provat – och på så sätt ekvivokt blir av med astman.)

Miyan ka Sarang, dock, är den raraste ragan hittills i serien. Det kan man inte ta ifrån honom, ”Pandit” Jasraj. Säkert finns det fyra–fem varianter av Sarang som är mindre vanliga – men åtminstone en som är vanligare.

*) Vill man visa sig på styva linan kan man spela in Marwa, Puriya och Sohini på samma skiva för att visa att man kan hålla isär dem. Tre ragor, en och samma skala.

Volym 3: Madhuvanti

3Rare Ragas volym 3 möter vi Bismillah Khan, en traditonalist i mittfåran som oss veterligt aldrig spelade en sällsynt raga i hela sitt liv. Här spelar han Madhuvanti, kanske den allra vanligaste ragan hittills i serien även om det är i hård konkurrens. För er som hamnat här av någon slump och ingenting vet om indisk klassisk musik förtydligar vi att det inte finns något över huvud taget som är ovanligt med Madhuvanti.

Skivan är däremot ovanligt illa gjord: Det är samma inspelning av Madhuvanti två gånger i rad. Man häpnar, baxnar hur urbota Times Music har blivit. ”By popularising Indian classical music abroad, Raviji made all NRIs prouder of their heritage”, skrev GS Satya om Ravi Shankar i en dödsruna – där har vi alltså en som också måste skämmas över Times Music. Stackarn.

Volym 4: Bhairavi, Bilaskhani Todi, Mishra Piloo, Tulsikauns

4Nu till Rare Ragas volym 4 där vi möter sitarprissen Niladri Kumar och seriens första genuint sällsynta raga: Tulsikauns, vad nu det är. Precis så ska man reagera när man ställs inför en Rare Raga™: nyfikenhet kombinerat med låga förväntningar.

Men först och främst Niladri Kumar – ”prisse”. Vi citerar ur hans egna pressreleaser, så kan vi inte skyllas för att göra narr av honom:

Deeply steeped in tradition through all his growing up years, it was a real eye opener, when during his college days Niladri Kumar got exposure to the new culture music followed by generation next. The attempt to relate to the likings of this generation literally changed [!] his outlook towards music, compelling him to extend the boundaries of his musical realm through innovative experiments that combined his understanding of diverse Indian musical gharana styles with world music styles.

The aspiration to maintain a fine harmony between tradition and modernity that is in sync with the sensibilities of a global audience further fuelled Niladri Kumar’s creative passion and enthusiasm, leading him to craft a truly zany and zestful sound in the form of a zitar. This fiery red, five stringed, electric sitar has added a truly unique dimension to Niladri Kumar’s artistic expression that has mesmerised audiences the world over.

Vi säger då det (och det gör han också). Men nu kommer twisten: Niladri Kumar är den enda musiker vi hört som någonsin fått till det med el-sitar. Vi har dock bara sett detta på TV någon gång – aldrig riktigt hört det på skiva. Även om han har spelat in en med svenske basisten Jonas Hellborg (”Kali’s Son”) för den som vill höra lite fusion och samtidigt verkligen gillar elbas.

Men allt det var en utvikning, för här spelar han en vanlig sitar. Tulsikauns, berättar Soundbox,

is a raga that pandit Nikhil Banerjee composed some 25 years ago. Earlier Pandit Banerjee had named it raga Chandramukhi. However, some years ago, when Kumar performed this raga at the Dhrupad Mela* in Varanasi, connoisseurs requested him to dedicate his raga composition to the very place where he was performing (which was Tulsi Ghat†) …

Det hela är en kombination av Malkauns och Chandrakauns, det vill säga en Malkauns/Chandrakauns med både shuddha och komal nishad. En enkel idé, kan tyckas – ändå har vi inte hört den förut. Särskilt bra tycker vi inte att det är: Risken med en sådan här innovation, som bara skiljer sig från traditionell repertoar i form av dubbla varianter på en enda ton, är förstås att man fastnar i just den detaljen och det tycker vi händer här. Synd på något som i grund och botten är Malkauns – kanske det allra bästa som finns.

Vi får dock lov att återkomma i frågan Tulsikauns när vi hört hela inspelningen. Den finns på skivan Aura, som vann en Global Indian Music Award för bästa klassiska inspelning 2011. Det som har plockats till Rare Ragas volym 4 är bara sista tredjedelen. Istället har man valt att fylla ut skivan med Bilaskhani Todi, Bhairavi och Mishra Piloo – tre av de allra vanligaste ragorna i hela norra Indien!

Vid det här laget går det inte längre att bli förvånad, men vi måste väl inskärpa hur ofattbart &c.

*) Niladri Kumar har kanske inte gjort sig känd som någon direkt luminar inom dhrupad, men å andra sidan finns det väl inte tillräckligt med egentliga dhrupadiyor för en hel festival.

†) Alla västerlänningar vet ju att kon är helig i Indien, men alla vet inte att detta även gäller en basilika (Ocimum tenuiflorum) som heter tulsi eller tulasi i Indien, och det är efter denna som både trapporna i Varanasi och denna Malkauns-Chandrakauns har fått sitt namn.

Volym 5: Basant Mukhari, Kirwani

5nästa volym (5) har man lagt Shiv Kumar Sharma, vars hela existens i klassisk musik förstås också är en käpphäst för oss men som i alla fall kan spela riktiga Rare Ragas™: på jugalbandisamlingen Masters in Sync spelade han en ”Shanti Prerna” i duett med Hariprasad Chaurasia. Detta var ur alla synvinklar förfärligt men här spelar han istället Basant Mukhari och Kirwani

… just det, två ragor som inte är sällsynta. I ett försök att skapa mytbildning ”glömde” Times Music att skriva ”Kirwani” på skivan och skrev bara ”alap-jor-jhalla & drut teental” – en raga så sällsynt att man inte ens vet vad den heter? – men oss lurar de inte.

Inte alla andra heller, visade det sig. Den här inspelningen hade de inte rätt att paketera om. Den tillhörde nämligen Sense World Music och inte Times (utgiven där som The Inner Path 2003), och det upptäcktes förstås och slutade med att Rare Ragas volym 5 fick dras tillbaka och nu inte längre finns i sortimentet.

Fem sjundedelar in i serien har den alltså gått från tragik till tragikomik. Och hittills fortfarande bara en sällsynt raga.

Volym 6: Behag, Mishra Khamaj, Mishra Piloo, Mishra Gara

6Om Rare Ragas volym 6 med Girija Devi vet vi inte riktigt vad vi ska säga, eller var vi ska börja. Den är i alla fall bäst i hela serien, ännu bättre än Bismillah Khans. Här sjunger hon, som alltid med den äran, ”Itni araj mori maan” (thumri i Mishra Khamaj), ”Tohey leke sanwariya” (dadra i Mishra Piloo), ”Udat abir gulal” (holi i Mishra Gara), ”Chadal chait chit lagena Rama” i folkton och ”Runak jhunak mori bajey payliya” – khyal i raga Behag. Ingen sällsynt raga, men det hade vi verkligen inte väntat oss heller, efter föregående fem volymer. (När man tittar tillbaka är det komiskt hur indignerade vi kunde bli, för några timmar sedan, när en skiva inte visade sig innehålla en enda ”rare raga”!)

Dock kan man invända att den här skivan redan fanns och fortfarande finns under namnet Golden Raaga Collection. Tydligen är ingenting för dumt för Times Music Rare Ragas-serie.

Volym 7 (orken börjar tryta)

7Avslutar serien gör ännu en återutgivning av en Golden Raaga Collection, den här gången med Shobha Gurtu. Skivan har förstås den heller ingenting med sällsynta ragor att göra.

Dock blir man lite glad, när man lyssnat igenom så mycket mediokert vattentramp, av två riktigt bra och helgjutna thumriskivor med mästersångerskor med klimakteriet långt i backspegeln.

* * *

När vi tog oss an det här projektet tänkte vi oss ett sju skivor långt frosseri i sällsynta ragor. Så dumma var vi. Besvikna blev vi på ett tidigt stadium, men aldrig i våra värsta feberdrömmar hade vi kunnat föreställa oss att ett projekt av den här storleken skulle kunna vara så här långt bortom det bara ”dåliga” – så rent ut vansinnigt. Det har gått från katastrof till outsider art?

Nej, vi måste istället dra slutsatsen att Times Music beslutat sig för att driva med alla er kicksökare som bara vill höra en massa ”Rare Ragas”. Här pekar man istället på den klassiska musikens mittfåra – lyssna här istället, det finns oceaner kvar att upptäcka. En enda sällsynt raga serveras, och den illustrerar snarare fallgropar än möjligheter. (En poäng, på lyssnarnas bekostnad, är att den sortens lyssnare som hetsar upp sig över ”rare ragas” saknar kunskap och därför kan fås att köpa en volym ”Rare Ragas” med Madhuvanti. Ja, saknar så mycket kunskap att hen kan fås att lyssna på samma inspelning av Madhuvanti två gånger i rad – utan att märka det.) Som satirprojekt är det strålande, och träffar mitt i prick.

Så, lärde vi oss något då?

Nja, ingenting om sällsynta ragor i alla fall. Fuck you, Times Music.

JV

sucks

8 reaktioner på ”Times Music satsning på ”Rare Ragas”: katastrof eller outsider art?

  1. Jeg har set en cd med Bismillah Khan som spiller, måske var det Jaunpuri Kedar, eller ihvertfald en raga som jeg ikke kendte til, blandet af to andre ragaer. Jeg har en cd med ham, hvor han spiller Kedar Bahar (tror jeg nok, ihvertfald en sjælden raga) og Hamsakankini. Sjældne ragaer, værsgo.

    Der findes en Durga i Khamaj Thaat, som har skalaen SGmDnS-SnDmGS, altså en pentaton Rageshree, men med navnet Durga. Den hedder også Madhuradhvani og er det samme som en type Hindola i Syd. Så findes der også Durga Kalyan – den er sjælden og langt ude. Dens skala er SRGMPDNS – SNDPMGR – GRDS.

  2. Hamir Bahar og Hamsakankini. Måske var det Nand Kedar, som jeg talte om. Jounpuri først, og så Nand Kedar på Bismillah Khan-cden.

  3. Jo, det tror jag. Ända sedan en kille på Narada Gana Sabha försökte sälja på mig TM Krishnas gamla Melting Melodies.
        ”Melting Melodies?” sade jag.
        ”Yes sir. Melting the mind”.

    JV

  4. Jeg kender en sarodspiller som har lavet en CD med titlen ”Sparkling Touches”. Hun kan ikke spille sarod. Beklager meget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s