På gränsen till intonation

Det här är något vi aldrig brukar göra: bara posta Youtubeklipp. Det är meningslöst och när vi försöker brukar de bara tas bort efter någon månad.

Men det har publicerats en så fascinerande video där Pushparaj Koshti spelar Jaunpuri.

Alap:


Och gat:


En brasklapp kanske om jobbig jhalla; sedan kan man börja diskutera Pushparaj Koshtis instrumentalism. Den är som sagt fascinerande.

Koshti är förstås elev till familjen Dagar, i en stil som gjort sig känd för exakt intonation. Där mången khyalsångare och en och annan sitarspelare kunnat göra storverk med att slänga iväg en ton lite lägre eller lite högre beroende på humör och dagsform (huvudsaken att den är lite lägre eller lite högre, inte hur mycket) har Dagarvanit tagit ställning för mer genomtänkt och systematiserande mikrotonalitet, med bland annat sju olika varianter av Sa mot ett och samma tanpura-Sa.

Det är inte det vi hör hos Pushparaj Koshti.

debutskivan hörde vi mer än en antydan till obegriplig intonation: men nu, på Youtube, kan vi höra en timme i full blom. Snacka om att han ”makes it new”; snart sagt varenda fras låter annorlunda än man väntat sig men är väl ändå igenkännlig – och vi har ingen aning om huruvida det är tack vare eller trots Pushparaj Koshti. Vi vet dock att han är ovanligt rolig att lyssna på, och att det finns rum i musiken för detta särpräglade spel. Det har ju nästan blivit ett mantra: ”det är fantastiskt vad den mäktar med, vår musik” – och den här intonationen var inga problem för Jaunpuri.

OUR BUREAU

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s