Bröderna Ali: Amanat & Fateh

Lyss! Vi ha sport om bröderna Ali, Nazakat & Salamat – hur gick det för de andra bröderna Ali vi nämnde, Amanat & Fateh?

Tja, något liknande Nazakat–Salamats tretimmarskonsert finns nog inte bevarat med dem – en spelades in sommaren 1970, men banden försvann i ett inbrott – och vi har inte haft möjlighet att höra så mycket annat heller. Bilden ovan är från CD-utgåvan av EMI Pakistans Raag se ghazal tak, med kassettomslaget utdraget i sidled: en av de bästa bilder vi sett på indisk klassisk musik: ingen kan hålla en tanpura som Fateh Ali Khan.

Som namnet avslöjar innehåller Raag se ghazal tak både ragor och ghazal, fyra av de sistnämnda samt Malkauns och Yaman i 12–13-minutersutförande. Yaman, ja – även de här bröderna Ali sjunger vår favorittarana, men inte heller de har hela kompositionen, som vi redan avhandlat här. Denna tarana verkar ha varit en välbevarad Gwaliorhemlighet. I övrigt sjunger de väldigt bra, de är en äkta jugalbandi, med magisk ragadari, men man vill ha mer än 13 minuter av den. En vacker skiva med fin ghazal för den som gillar det (Patialatraditionen var synnerligen rik på både ghazal och thumri), men inte ett relevant dokument av brödernas klassiska sång.

Ett annat släpp på EMI Pakistan, inte betitlat mer än ”Ustad Amanat Ali / Ustad Fateh Ali” (och med skralare omslag också!) innehåller Bairagi Bhairav, Jaijaivanti, Gunkali och Malkauns – 16, 8, 8 respektive 15 minuter. Mer än så har vi inte hittat på marknaden idag. Det är som med Nazakat & Salamat: utgivningen är inte i någon som helst paritet med deras storhet, kanske för att de allesammans är från Pakistan, där den klassiska musiken inte behandlats med samma varma handduk som i Indien.

Precis som i fallet Salamat–Nazakat dog en av bröderna ganska ung. Här var det Amanat som föll ifrån, och Fateh uppträdde därefter inte på flera år. Glädjande nog kom han tillbaka i stor stil som soloartist; bland annat finns han på skiva här.

Gammal LP: Raag Darbari & Sakh

Darbari Sakh

Gammal LP: Raag Darbari & Sakh. Sång: Amanat & Fate Ali Khan. Sarangi: Hamid Hussain. Tabla: Wajeed Hussain. Label: EMI Pakistan ALPC12

■ ■ ■ ■

Men tillbaka till jugalbandin. Den här inspelningsstrategin med fyra ragor på en LP har som tur är inte varit allenarådande på EMI Pakistan genom åren; det gjordes bättre LP med bröderna Ali, som oss veterligt tyvärr inte blivit återutgivna. En sådan är Raag Darbari & Sakh från 1970, med just Darbari på ena sidan (vilambit ektal, drut teental, tarana) och på andra sidan vilambit ektal, drut jhaptal och tarana i Sakh.

Sakh? Baksidestexten:

It is a seven-note raag of the family of Sakhs. The fourth and the seventh are flat and the rest of the notes are sharp. Structually and even emotionally it is close to Rageshree.

För vår del hör vi ingen som helst skillnad på det här och Rageshree*, men ”the family of Sakhs”? En tradition man skulle vilja veta mer om, helt klart, om det är mer än ett missförstånd.

Hur som helst, det här är både ett och två steg närmare en representativ bild av hur bröderna Ali lät på mattan. Deras 15–20-minutersvilambitar känns dubbelt så långa (ett säkert tecken på att man hör en bra vilambit!) och ragadarin är suverän. Det finns många artister idag man skulle kunna jämföra med för kontrast: att kunna fixera raga-bhava så här utan att någonsin dra uppmärksamheten till hantverket … det hörs att det här har 40 år på nacken – i positiv mening. Snacka om old gold.

Patiala har rykte om sig som en flashig stil, ibland på ragans bekostnad. Men det här är ingen flashig eller ens utåtriktad khyal: även när det hettar till är det en introvert upplevelse att höra denna gamla LP, ända ut i taranorna. Amanat & Fateh Ali khan sällar sig till TD Janorikar, Jal Balaporia, Pran Nath och för den delen deras Patialakollega Ajay Chakrabarty i kategorin torrbollar vi älskar att höra. Den upphetsning som märks på utsidan är inte äkta upphetsning.

Och de enda gångerna man över huvud tänker på att det är två sångare är när de tar några toner samtidigt. Och även då tar man för givet att det är en sångare som sjunger två toner samtidigt; det är inget konstigt med det. Such is jugalbandi.

VK

*) Eller? Strax före 16-minutersstrecket öppnar de mot nya vyer, tycker vi, i Rageshree. Är det Sakh vi hör? Rageshree är ingen raga vi kan på våra fem fingrar.

PS: Vi erkänner villigt att vi inte har den här gamla LP:n från Pakistan. Men till rasikans fromma har den MP3-bloggats här på Anthems for the Nation of Luobaniya.

8 reaktioner på ”Bröderna Ali: Amanat & Fateh

  1. Haha, där hör du, VK! Hur kunde du glömma Devsakh, Ramsakh, Bhavsakh och Lacchasakh?

    Till och med Parrikar vet ju berätta att

    Four traditional “Sakhs” are recognized by tradition: Devsakh, Ramsakh, Bhavsakh and Lacchasakh. Of these the last named (Lacchasakh) is a Bilawal prakar, the rest are Kanadas. And Bhavsakh comes in two angas, Kanada and Bilawal. All the Sakhs have become scarce, and only Devsakh is occasionally heard in performance today. Jha-sahab has documented traditional dhrupads in all the Sakhs as received from his guru. These are today the carriers of the original genetic blueprint of these ancient ragas.

    The sangati g-P (G-P in Lacchasakh) is the key lakshana of the Sakh clan. The dhaivat is dropped in Devsakh and a bit of Sarang-anga alongside Kanada is observed, as Jha-sahab explains before sketching his bandish: panaghata roke mero gail

    JV

  2. Ja, som jeg ville sige – de er udgået og spilles ikke længere, men det var bare for at trække en tråd.

    Ja, Rageshree ligner de ikke. Rageshree er SGmDnS – SnDmGRs. Det er Khamaj thaat. Der er Rageshree Bahar, hvor man kan sige at Bahar-elementet ligner Kanada, men det er en hel anden raga, som i øvrigt heller ikke spilles længere, så vidt jeg er orienteret. I så fald er den meget sjælden nu.

    Har jeg forstået det rigtigt, er skalaen i raga Sakh SRGMPDnS – SnDPMGRS, dvs en art sampoorna Saraswati, så vidt jeg kan se. Har prøvet at kigge i min udgave af Raganidhi, men den nævnes ikke der.

    Jeg har set i Kaufmanns bog at der på et tidspunkt må have været en Raga Kauns, som heller ikke findes længere, og Kaufmanns bog er outdated. Jeg mener endda at han sagde at den udførelse han hørte, var med ma grama, og hvorvidt det var almindeligt, det vidste han ikke.

    Dagar-familien har endda ved musik-konferencer sunget en raga. Da de blev spurgt hvilken det var, svarede de ”det ved vi ikke”. Det kunne måske være lidt det samme med den der Sakh?

  3. Ja, vid närmare eftertanke kan väl vi också skilja Amanat–Fatehs Sakh från Rageshree. För den innehåller ju pancham! En Pancham Rageshree skulle man kunna säga. Det var det vi tänkte på när de ”öppnar mot nya vyer” strax före 16 minuter: de börjar sjunga med P, som dessförinnan bara varit med några enstaka gånger och då mest i D Pm.

    Vi tycker det här med shaudavaragor är lite knepigt. För musiken känns alltid så heltäckande att man får anstränga sig för att märka att en ton faktiskt inte är med. I recenserande stund hade vi nog inte en tanke på att Rageshree hoppar över pancham.

    Varifrån kommer Sakh med SRGMPDnS–SnDPMGRS? Det som sjungs här har shuddha madhyam, inte som Saraswati.

    VK

  4. Den der sampoorna Saraswati, det var fordi teksten sagde ”the fourth and seventh are flattened”. Ud af den fjerde og syvende er det kun den syvende (nishad) som kan være flattened (komal) Madhyam er jo tivra, hvis den er ændret. Det var derfor jeg tænkte tivra ma.

    Jeg har også set steder som nævner ’komal ma’. Der går det lidt i sort for mig, synes jeg.

  5. Ah, ja, ”the fourth and seventh are flat and the rest are sharp” betyder, dåligt uttryckt, att det är den lägre varianten av m och n som används och den högre varianten av de andra.

    Har sett det här bruket några gånger, där shuddha RGPDN kallas tivra osv, men ”flattened” är verkligen ett synnerligen dåligt ordval eftersom det är den lägre ma som är den vanliga.

    Ma ställer hur som helst alltid till det. När man ser M och m i en ny källa vet man aldrig vilken som är shuddha och vilken som är tivra!

    VK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s