Ke Tomare Shikhayeche e Prem

Album: Ke Tomare Shikhayeche e Prem. Sång: Maya Roy. Sarangi: Debashish Haldar. Harmonium: Roopak Dey. Tabla: Dipankar Acharya. Label: Bihaan Music CD-BMC-220. Innehåll: ”Bhalobashibe Bole Bhalobashine” i Khamaj, ”Monere Bujhaye Bolo” i Jhinjhoti, ”Shyam Nagaro He” i Bhairavi och ”Miche Keno Koro Abhiman” i Kafi av Nidhi Babu (Ramnidhi Gupta, 1741-1839), ”Ke Tomare Shikhayeche e Prem” i Surat Malhar och ”Tomar Birohe Jay Jabe Pran” i Kafi av Sridhar Kathak (1816–?), ”Jatane Jatona Bare” i Kafi av Maya Roy själv (född 1939).

■ ■ ■ ■

”Vem förstår, handen på hjärtat, tappa?” skrev lustigkurren JV förra året. Dum fråga – det gör ju Maya Roy i Kolkata, palatsernas stad*, glädjens, broarnas, alla städers stad; Indiens kulturhuvudstad och en av världens trevligaste städer. Där de sköna konsterna skattas högre än finanser. En stad med otroligt djup, otroliga kontraster; med en världsunik koncentration av konstnärer, poeter och författare – ett Paris före första världskriget.

En stad där tusen blommor blommar, och en av dessa blommor är alltså Maya Roy, född 1939 om än på fel sida floden och tappasångerska under gurun Kalipada Pathak – känd för oss enbart för stenkakan ”Pranay Param Ratna” – som var elev till självaste Nidhu Babu (1741–1830). Längre är det inte till tappans legender.

Vi ska inte sticka under stol med att vi inte direkt lyssnat på tappa. Tappa, thumri och ghazal† buntas ju ihop under rubriken ”light music” och det vill man ju inte associeras med, bevare sig väl. För oss är det ”utfyllnadsspår” sist på CD-skivor som vi i princip ondgör oss över men också ibland fastnar för – den mäktiga powertappan i Bhairavi som fyller ut Sulochana Brahaspatis Raga Bilaskhani Todi på Nimbus Records gör sig påmind.

Så låter det inte på Ke Tomare Shikhayeche e Prem. Istället för röstakrobatiken, som ingen annan än Sulochana hade kunnat blåsa liv i (och allra minst Maya Roy vid 70 års ålder), blir tappan ljuv musik. Stark, strålande och driven, som en mer livsbejakande thumri. Istället för att gråta i saknad till döddagar med ”Babul mora” kan man med Mayas tappa ge sig hän både morgon, middag (!) och kväll. Inte för att vi är några större experter – det kåtaste vi varit är fortfarande när vi köpt ett paket rökelse, kom hem och öppnade det och upptäckte att Gud, stickorna är LILA! – men efter att ha lyssnat på den här skivan tycker vi tappan lyckas bättre med shringar-rasan än thumri någonsin gjort för oss. Och då har vi lyssnat på betydligt fler än en skiva thumri.

Nu kanske även din första impuls är att trots detta invända mot ”light music” i allmänhet. Att Maya Roys tappa bara är ”mindre dålig” än thumri, inte bättre. Men gör inte det. Ke Tomare Shikhayeche e Prem är en riktigt bra skiva, med en sångröst i ljuvaste förfall och perfekta insatser på både sarangi, tabla och harmonium. Det dubbla ackompanjemanget, som sänkt mången khyalskiva, är perfekt för sådan här sant maximalistisk musik – och på Bihaans inspelning hör du till och med det sensuella ljudet av tangenter som trycks ner och studsar tillbaka.

Så mycket mer än så kan vi inte komma på att säga om en tappaskiva. Jo, förresten: CD-häftet rymmer på två sidor mer och bättre information om genren än vad som i skrivande stund finns på engelska på internet. Starkt jobbat av Bihaan music, och även om det var roligt att få uppleva den tid då de här kultetiketterna var från Frankrike är det skönt att fortfarande leva i en nutid där de faktiskt är från Indien och Kolkata (Asiens bästa storstad för fotgängare, och ruskigt känd som ”City of Stadiums”, inte att förglömma!). Skönt – som i shringar.

VK

Undvik: Tappa – A Vigorous Expression of Love med samma sångerska (Bihaan Music CD-BMC-188), Debshish Haldar och Ratan Natta på sarangi/harmonium, Sujit Saha på tabla och delvis samma repertoar. Det är nämligen en liveinspelning och därför måste naturligtvis ljudkvaliteten vara under all kritik, trots att den gjordes för bara två år sedan. Det hade aldrig hänt med en västerländsk kultetikett, men det är smällar man får ta.

*) Jo, det heter så! ”Han lämnar sin tron av kristall, sin ära i ljusets palatser”! Guds ord! Svart på vitt!

†) Och dadra, kajri, jhoola, hori, sawan och chaiti, så ingen besserwisser behöver göra sig besvär i kommentarsfältet.

2 reaktioner på ”Ke Tomare Shikhayeche e Prem

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s