Eurofebruari: När Mozart uppfann khyal

Mozarts konsertarior för Aloysia Weber insjungna av vår tids största sopran, Natalie Dessay (Airs de concert, EMI Classics 7243 4 76855 2 1), är en skiva vi haft länge, men vi har aldrig riktigt lyckats tycka om mer än första arian, ”Ah, se in ciel”. Idag satte vi oss ner och tänkte på varför.

Ah, se in ciel, benigne stelle,
La pietà non è smarrita,
O toglietemi la vita,
O lasciatemi il mio ben.
Voi, che ardete ognor si belle
Del mio ben nel dolce aspetto,
Proteggete il puro affetto
Che ispirate a questo sen.

Svaret visade sig vara väldigt enkelt. Den ligger först på skivan men är sist skriven, 1788, mot slutet av Mozarts liv, och han hade insett hur melodi görs bäst: nästan hälften av arian är ju strukturerad som ett khyalframförande med tAnbazi och mukhda! Texten är ju inte lång, men raden ”O lasciatemi il mio ben” upprepas gång på gång med akartAn på lasci-a-temi och ”il mio ben” som mukhda. (”Min älskade” – det har vi väl aldrig hört i khyal?) Se:

Vi ber om ursäkt för kvaliteten på noterna. Vi var tvungna att hämta dem från en doktorsavhandling från 70-talet … som just handlade om att Mozart för en gångs skull skrev ut de här passagerna i de här ariorna; i europeisk musik kallas det ”ornamentation” och brukade på 1700-talet improviseras av sångerskan. Men här var Mozart mån om att det skulle sjungas efter noter.

Likheten med khyal är verkligen slående, och vi tog oss tid att annotera hela arian (nedan). Den innehåller sju imponerande tAn-avsnitt som alla kulminerar i mukhda – ett till och med i falsk mukhda – och även ett par mukhdor efter andra slags variation. Och det är ännu mer: då texten är så kort får även övriga rader göra tjänst som bol-vistar. Mozart, khyalgeni:

Visst är det intressant att khyal förmodligen uppfanns under Mozarts livstid? ”Ah, se in ciel” är inte tillräckligt tidig för att vi ska kunna säga att det var Mozart som uppfann khyal, men tillräckligt sen för att Gavin Menzies ska kunna skriva en bok om att Mozart for till Indien och fann inspiration hos Rangeelas hovsångare. ”1742: The Year India Changed the Face of Europe’s Classical Music”.

JV

PS: Som bonus har vi bakat in en ordvits (”the Face of Europe’s Classical Music”) och ett personlighetstest. Om du gått igenom noterna på jakt efter exakt var i frasen vi dragit gränsen mellan tAn och mukhda har du aspergers och OCD och är dum i huvudet.

3 reaktioner på ”Eurofebruari: När Mozart uppfann khyal

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s