Tabla från Varanasi: Sharda & Vishnu Sahai

Album: Gurukul. Tabla: Sharda & Vishnu Sahai. Lehra: sarangi (Ramesh Mishra). Sense World Music CD040 (teental)

■ ■

Med utgångspunkten ”kan man lyssna på tablasolo även om man inte själv spelar tabla?” har vi i tablagenren kunnat dela ut låga betyg med sällsynt gott samvete. Det har gått för fort för lekmannen, det har varit harmoniumlehra som inte lagt sig vinn om att bjuda in lyssnaren, eller taktarterna har varit för knepiga och solot otillräckligt begripliggjort och paketerat. Har vi inte kunnat ta till oss en skiva har vi alltid kunnat antyda att den är ”för bra”, att det är oss det är fel på.

Med Gurukul, en Sense-utgåva vi glömde den gången, med Benaresmästaren Sharda Sahai och sonen Vishnu, är det svårare. CD-häftet håller Sense höga standard och förklarar vad som spelas på vart och ett av de många spåren. Det är live från Saptak i Ahmedabad, med Ramesh Mishra på sarangi. Och senast gillade vi ju tabladuett.

Men vi måste nog våga oss på att tycka att den här skivan faktiskt är dålig. Duetten tar ofta formen av unison, något som bara blir otajt smattrigt, och frågan är om inte trummorna är lite dåligt samstämda också. Det spelas snabbt och mycket över ett i grund och botten makligt tempo och framför allt spelas det hela tiden dundrande hårt. Spelet känns otydligt – mången bol är bara ljudet av fingrar som glider över trumskinn på väg till nästa – flera gånger effektsökande (tablan slås an för hårt – eller för lätt; någon gång tror vi att den ska fås att låta som ett tåg) – och musiken ibland närmast omusikalisk. Smattrande skov av maskingevärstabla placeras ut mellan pauser över den långa taktarten, men byggena går inte att följa och förstå; helt plötsligt är ett avsnitt bara slut utan att man märkt av någon upplösning.

Spirit of BenaresSharda Sahai är dock kalif av Benarasgharanat och en av norra Indiens mest aktade tabliyor, så vi kan inte bara såga honom hur som helst. Vi fortsätter våra efterforskningar på soloskivor med både fadern och sonen: The Spirit of Benares respektive The Benares Touch.

På Audiorecs The Spirit of Benares får kalifen visa vad han går för i teental (16), rupak (14) och ektal (12) till ljudet av den obligatoriske Ramesh Mishra. Audiorec är väl något av en joker i tablasoloutgivningen men presterar ett överraskande informativt CD-häfte, och i ensamt majestät är Sharda klart bättre än på Gurukul. Vi kommer dock inte ifrån att hans renläriga Benares-stil är oerhört hårtslående och fortfarande tröttar ut oss som förstår så lite. Det dånar om Spirit of Benares. Audiorec visar sig ha betydligt fler släpp med Sharda Sahai, men vi orkar inte.

The Benares TouchSonens The Benares Touch är utgiven på scientologernas etikett ARC Music, och det känns ju verkligen sådär att stödja denna organisation ekonomiskt men vad gör man inte. Hälften spelas i teental, hälften i 11-takten ashta mangal*, men hela skivan spelas till harmoniumlehra och så kan vi döma ut den som underhållning för lekmannen. Orgeln ligger visserligen lågt i mixen, men det är ju med lehran man ska hålla takten och 11-takt är inte lätt. Här kan man lyssna i 30 minuter utan att pricka en enda sam. The Benares Touch är inte precis insmickrande och till hälften obegriplig.

Sharda Sahai är dock kalif av Benarasgharanat och en av norra Indiens mest aktade tabliyor, och Vishnu Sahai är hans son och tronföljare, så vi kan inte bara såga dem hur som helst. Så det är tur att vi inte förstår tablasolo. Det är oss det är fel på; men också dig.

AlbumThe Spirit of Benares.
Tabla: Sharda Sahai. Lehra: sarangi (Ramesh Mishra).
Audiorec Classics ACCD 1044 (teental, rupak, ektal)

■ ■

AlbumThe Benares Touch.
Tabla: Vishnu ”Sanju” Sahai. Lehra: harmonium.
ARC Music EUCD1638 (ashta mangal, teental)

*) En illustration så god som någon av tablasolotraditionens obegriplighet: 11-takten par excellence är döpt efter siffran åtta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s