Maa Durga: 49 minuter

Album: Beyond Reach. Sång: Lalith Rao. Harmonium: Purushottam Walawalkar. Tabla: Deepak Nerurkar. Navras Records NRCD 0153 (Durga, Piloo).

■ (■)

De många femtonsmelodierna i norra Indien erbjuder vitt skilda lyssningsupplevelser. För det första har vi de riktigt sublima – Malkauns, Megh, Jogiya, Gunkali, Bilaskhani Todi, Bhinna Shadaj – där man måste vara gjord av trä för att över huvud taget kunna ägna toner och skalor en tanke. Hit är även Bairagi på väg, tror vi, även om den är ung. Andra är förstås bara varianter på enorma teman, och det är främst så man relaterar till dem: Dhani, Chandrakauns, Gorakh Kalyan, Bhoopal Todi (Bilaskhani är större än så). Den självklara pentatoniska durskalan SRGPDS är inmutad av Bhoop, och varianter på durtemat som bibehåller shuddha nishad (Hamsadhwani, Sarang) lyckas på det sättet lura en att alla toner faktiskt är med. (Jog, Tilang, Brindavani Sarang med flera går längre än så och tillåter olika varianter på samma skalsteg, med varierande resultat.) Abhogi, Vibhas, Shivranjani känns konstruerade, instängda, konstiga.

Och så har vi Durga. På fel pentatonisk durskala: SRmPDS. Med bara fem toner att förhålla sig till blir Durga lätt en parodi på Bhoop: man hör allt som oftast Bhoop transponerad några steg. Kanske är det för att motverka detta som Durga har fått sin egendomliga avaroha SDmPDmRDS – när Bhoop rör sig obehindrat upp och ner måste Durga krumbukta sig.

Durga är en liten raga.

Så döm om vår förvåning när vi hittade en Durga på hela 49 minuter med Lalith Rao. Den finns på en skiva från Navras som heter Beyond Reach och omslaget är så fult att vi satte in en annan bild på Durga ovan; varsågoda. Hur kan man sjunga Durga i 49 minuter?

Det vore väl en intressant utgångspunkt, och vi önskar att vi hade den. Men egentligen undrar vi hur man kan sjunga Durga över huvud taget, och den utgångspunkten bådar ju inte gott för Lalith Rao, som vi nu börjar recensera.

I grund och botten tycker vi ju bra om Lalith Rao. Hon sjunger Agra, bara en sån sak, hon har livet igenom behållit en ungdomlig charm, och hon har mödosamt och ayurvediskt kommit tillbaka efter att ha förstört rösten på en Europaturné på 90-talet. Det sista är väl inget skäl att tycka vare sig bra eller illa om en sångerska, men det gör sannerligen att man håller tillbaka sina kritiker. Fast nu har hon sjungit en 49 minuter lång Durga, rakt in i det blå skåpet.

Purushottam Walawalkar gör en riktig instats på sitt harmonium. Han är lugn, hypnotisk och dynamisk. Men när vi berömmer orgeln, då är det illa. I 30 minuter av den evighetslånga badan ”Rasa kanha re” händer ingenting förutom att det sjungs en massa toner i väntan på nästa mukhda (PDmRP). Vi har aldrig hört en raga låta så mager, och det är tydligt att den sträcks ut på tok för långt. Så långt är det förvisso Durga det är fel på, och inte Lalith Rao. Men under de sista 5–10 minuterna sjungs det inga toner längre mellan de gräsliga mukhdorna, utan fullt utblommad gamaktAnbazi. Inte ens den skickligaste sångerska brukar kunna få det att fungera med kvinnorösten, och Lalith Rao är tyvärr ingen jättetekniker – dessutom är skakad musik bara ännu svårare när intervallen är så här stora. Ligger tonerna tätt ihop kan man ju alltid slänga iväg rösten och skaka den och alltid träffar den något; på en pentatonisk skala kan man missa grovt.

Det här partiet är bara 10–15 minuter långt, men präglar minnet av hela skivan. Vi minns den som bland de kraxigaste vi hört, trots att denna jättedurga till mer än hälften är fördedömligt lugn, vilsam, hypnotisk, statisk – allt det vi så ofta lyssnar efter i musiken – och det hade varit utsökt i de flesta andra ragor.

Avslutande Piloo är 20 minuter lång, mer än utfyllnad: en vacker thumri-hori där Lalith visar att hon också kan sjunga bra.

JV

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s