Panchamkauns tar ställning mot ”half bench”

Vi lyssnar som bäst just nu på Aruna Sairams Unnai Allāl (Rajalakshmi Audio) och det är mrdangam och ghatam som är igång hela tiden, cluttrar upp musiken och får den tyngsta kriti att låta som en Hare Krishna-bhajan. Några rytmiska figurer att tala om uppstår aldrig eftersom det alltid är nåt som låter på varenda j–a taktslag.

Hade det varit ”full bench” (med även kanjira och morsing) hade det väl förhoppningsvis varit så mycket slagverk att själva det mäktiga kunde väga upp det man går miste om i subtilitet och musikalitet. Men den här halvmessyren med mrdangam och ghatam, som väl dessvärre är det vanligaste på södra Indiens konsertmattor, hädanefter HALF BENCH, ansluter sig från och med idag till HARMONIUM, REPERTOAR, JASRAJ, AMERIKANER, KALEJDOSKOPISK MELODI, ”STROKELORE” och självklara FUSION bland Panchamkauns officiella käpphästar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s