Tabla: den skimrande

Album: Thirakwa (Bombay 1964). Tabla: Ustad Ahmedjan Thirakwa. Lehra: sarangi. Label: Simla House 002. Innehåll: teental (16-takt)

■ ■ ■ ■

Det finns ett 10-minuterssolo i ektal från en privatkonsert i Pune 1964 som är roligt att spela för folk som aldrig hört tablasolo. Chansen finns nämligen att de frågar ”är det en kille som spelar allt det här?!”, och då kan man slå tillbaka med ”nej, det är en 70 år gammal gubbe – med Hitlermustasch!”.

Tablavecka på Panchamkauns, alltså – på temat ”kan man lyssna på tablasolo utan att själva spela tabla?” – och nu har vi hunnit fram till den Hitlermustaschen: ustad Ahmedjan Thirakwa (1892–1976), en av alla dessa tabliyor från 1900-talets början/mitt som kreddigt anses som ännu bättre än de bästa moderna. Eller, han är inte bara en av dem, utan den allra störste. Ryktet säger att han var den första som gav solokonsert för allmänheten: han skulle kompa en sångare som inte dök upp, och underhöll publiken bäst han kunde. Ryktet säger också att han var så förtjust i sina trummor att han låg och spelade tabla på dödsbädden, in i det sista.

Bekvämt eller sorgligt nog går han inte att höra på skiva i så stor utsträckning, åtminstone inte som solist. Den enda fullängdaren är egentligen Thirakwa, som amerikanske tablaspelaren Ray Spiegel gav ut på sin Simla House-etikett kring år 2000: en knapp timme från Bombay, också 1964. Någon spårindelning med förklaring är det inte tal om, men ljudet är i alla fall långt över förväntan för en gammal privatinspelning.

Och där har vi ägget: den allra största behållningen är att det är en privatinspelning, en privatkonsert, att man får vara med när en liten, riktigt insatt publik sitter tätt inpå den allra störste och ger massor av daad. En lustig känsla i tablasolo: själv begriper man i princip aldrig vad det är de uppskattar. Påfallande ofta markerar alla en sam som Thirakwa själv knappt rör vid.

21½ minut är vilambit, där själva tablan aldrig går särskilt långsamt. (Lugn och vilsam tabla är säkert en modern uppfinning för galleriet, men när det gäller tabla är vi alla galleriet.) Något Divine Rubato hinner Thirakwa inte mer än antyda, vilket i och för sig känns nog så sofistikerat. Sedan följer 21½ minut vilambit och madhyalaya med annan tabla, sju minuter madhyalaya och 11 minuter drut.

Om Thirakwa har någon särställning som tabliya måste man själv spela tabla för att förstå den. Någon överljudshastighet är det hur som helst inte fråga om, och man riskerar ingen utmattning. Dock är det spelat för folk som kan tabla – kompositionerna dras inte ut över några fem–sex minuter utan avlöser varandra snabbt. Men stämningen är oslagbar, och det är främst för atmosfären vi rekommenderar skivan.

Vid det här laget har ni säkert noterat det nästan overkligen fula omslaget. När vi beställde skivan direkt från Simla House lade Ray Spiegel med en stor affisch med samma motiv i paketet – i flera exemplar.

RK

På senare år har Spiegel även kommit ut med The Genius of Thirakwa, en samling restaurerade stenkakor från 30- och början av 40-talet. Ljudet är efter omständigheterna fantastiskt, liksom CD-häftet av Swapan Choudhuri, men det är ju ändå stenkakor: 16 treminutersspår utan inbördes samband. Säkert intressant för tablastudenten som vill studera mästaren, men för lekmannen är det ingen idé att hålla på och lyssna på gamla stenkakor med just tabla. Dock vore det en mycket bättre affisch.

2 reaktioner på ”Tabla: den skimrande

  1. Ni har förstås sett gubben på YouTube. I dessa snuttar är han stel och fullständigt mimikfattig. Han spelar utan minsta dynamik. Som ett tickande tvättmaskinprogram. Skulle tabla spelas så, eller är han skärrad av kameran? Är dynamik och konstnärlig ambition inom tablaspel ett sentida lyxkoncept (numer gärna showmässigt överdrivet)?

    Jonas

  2. Inte den blekaste aning! ;)

    Först tänkte vi svara att han är mer livfull på de gamla 30-talsfilmerna … men när vi tittade efter var det inte stor skillnad.

    RK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s