Tabla: svepande gester

Tablavecka på Panchamkauns, på temat ”kan man lyssna på tablasolo om man inte själv spelar tabla?” Tillfällen finns det gott om, i alla fall – det har inte minst brittiska Sense World Music sett till. Nyss tipsade vi om deras storartade livedubblar från Darbar 2006. Men de har också en hel serie med mindre kända tabliyor som får en studioinspelad CD var. Generöst – för en utomstående betraktare är det obegripligt att ett skivbolag som rimligtvis försöker tjäna pengar producerar sex CD ogenomträngligt smatter med artister som knappast säljer på namnet, Rimpa Siva undantagen.

Men det är för en utomstående betraktare, det. För ett skivbolag som gått upp i den här musiken är det en självklarhet att man kör tills pengarna tar slut, och det enda som räknas är att hinna få ut så många skivor som möjligt. Det förstår varje rasika.

Som tablasolo är hela serien antagligen riktigt, riktigt bra, men bara tablaspelare kan veta säkert. Den vanliga lyssnaren, visade det sig, hade inte lika mycket att hämta.

* * *

Yogesh Samsi (Sense 061) är son till Panchamkauns-favoriten Dinkar Kaikini, och har gått i lära i 23 år hos Zakir Hussains pappa Alla Rakha, men det hjälper inte när man gör tablaskivor med harmoniumlehra. Tablaspelare är väl så vana att de inte ens hör eländet längre, men för vanliga lyssnare är orgeln verkligen olyssningsbar. Det är ingen ide att plåga sig när det finns så många mer lättlyssnade skivor. Samsi spelar teental (16-takt) och deepchandi (14-takt). Harmoniumlehra har också Partha Sarathi Mukherjee (Sense 082) från Benaresgharanat, som spelar teental rakt igenom. Ingen av de här skivorna erbjuder en musikalisk upplevelse för lekmannen.

Det gör inte Rimpa Siva heller (Sense 065, teental och 10-takten jhaptal) – hennes är kanske den allra snabbaste skivan i serien, och orgelns korta slingor gör genom sista tredjedelen ett rent psykotiskt intryck. Ändå är den historisk – den första tablasoloskivan av en kvinna – och värd att både ha och stödköpa. Men knappast att höra. Rimpa spelar Farrukhabad med enorm bravur, alldeles för snabbt för den som ingenting begriper, och den enda behållningen blir hennes bedårande ungflickspardhant. Ett särfall. Hon är fortfarande bara lite över tjugo, och vi får hoppas att hon lugnar ner sig.

Vijay Ghate (Sense 089, teental), ofantligt dålig med sångerska som sjunger lehra, har JV redan hunnit döma ut. Kvar är Subhankar Banerjee (Sense 063, teental och ada chautal (14-takt)) och Akram Khan (Sense 064, teental), med sarangi av Ramesh Mishra respektive Murad Ali. De enda skivorna i Tabla-serien som har någon rimlig chans att också fungera som vanlig musik.

Här får man nog vara krass och säga att Subhankar Banerjee spelar Farrukhabad-stil, precis som Anindo Chatterjee, och det vore tjänstefel att köpa den här före Anindos dubbelt så långa, femstjärniga liveskiva. Anindo är en av Indiens allra största, och även om vi förstår att fler än han måste äta så kan de inte räkna med att tjäna till brödfödan på att sälja soloinspelningar till lekmän. Men den är inte dålig, skivan.

Akram Khan däremot spelar Ajrara-stil, och kan fungera bra som komplement till Anindo. Han är en gudabenådad tabliya och en av sin generations två–tre bästa sitarkompare – det är han som är så in i minsta detalj perfekt på hela Vilayat Khans Immortality Project – som solist rejält individualistisk, med stor övervikt på bayan, tablans bastrumma. Bitvis låter det som att han spelar ett annat instrument än alla andra i serien.

* * *

Ingen av trummisarna i Sense Tabla Series har det lugn och det musicerande som bara kan födas ur lugnet som Anindo Chatterjee hade på Darbar 2006. Det känns inte som en serie för vem som helst, även om produktion och CD-häften håller Sense vanliga höga standard och verkar göra uppriktiga försök att tilltala gemene man. Det lyckas inte. Ska vi rekommendera en, blir det den säregne, basmullrande Akram Khan. Ska vi rekommendera två, blir den andra antingen Subhankar Banerjee, som gjort en riktigt bra skiva, eller Rimpa Siva. Fler kan vi inte rekommedera, och egentligen inte dessa heller.

RK

6 reaktioner på ”Tabla: svepande gester

  1. Sitter på kammaren och repar tabla.
    Konsumerar det som jag kommer över.
    Festligt att ni verkar digga samma som jag.

    Hälsningar Jonas

    • En tablaspelare! Vi begriper ju ingenting om tablasolo. Har du några favoriter?

      Lättaste sättet att konsumera tabla i Sverige idag är Spotify, där finns det hur mycket som helst, gratis, hur länge det nu kommer att hålla …

      RK

  2. Hej igen,

    har lyssnat igenom exv. Darbarskivorna på Spotify. Håller med om att Anindo är den konstnärligt överlägsne. Avklarnad, lugn. Naturlig silverrygg. Och lehran, lehran är underbar. Förstås.

    Länge sedan jag fanns i indiska kretsar.

    Fick en lektion av Sabir Khan i Köpenhamn på 80-talet. Han spelade som fan själv. Minns särskilt hans epileptiska pekfinger. Och Hariprasad (boxaren?), ett ånglok. Han gick runt med guldtrådsornamenterade näbbtofflor. En märklig syn i videobutiken på Istedgade.

    Vi bodde hos Björn – framlidne björnen och surbaharspelaren. Minns att han hade en mäktig bhaya som jag knappt fick röra.

    Länge sen nu.

    Ni gör ju en strålande insats.

    Hälsningar Jonas

    • @Jonas – jeg spiller selv tabla, nu dilruba, men har i 16 år befundet mig i den kreds af venner som kender Bjørn.

      Jeg tror faktisk at jeg har optagelsen af den koncert som Hariprasad ji spillede i København, dengang. Den er fantastisk! Det er bare Yaman og Jog, som han spiller. Simpelt, men han gør det stadig til noget helt specielt.

      Dine historier lyder sjove. Jeg skal spørge min ven om han husker det. Jeg selv var vist nok kun meget lille på det tidspunkt.

      Bedste hilsner
      Johan, København.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s