Gammal tabla: Mahapurush Mishra

Gammal LP #1Indian DrumsTabla: Mahapurush Mishra. Lehra: Ali Abkar Khan (sarod). Label: Connoisseur Society CS-1466 (1966). Innehåll: Rupak, Teental, Dadra, Keherwa, Jhaptal

Gammal LP #2The Transcendental TalTabla: Mahapurush Mishra. Lehra: Ali Abkar Khan (sarod). Label: Connoisseur Society CM-2001 (1967). Innehåll: Rupak, Ektal, Sitarkhani

Nästa veckas tema här på Panchamkauns ska bli tabasolo för dig som inte gillar tablasolo. Som uppvärmning har vi lyssnat på två riktigt tidiga tablaskivor för icke-tablalyssnare, som kom ut på Ali Akbar Khans Connoieusseur Society i USA 1966–67, med solon av Mahapurush Mishra. Som vanligt på Connoisseur Society är det jazzmannen Nat Hentoff som skrivit baksidestexten. Här får vi veta att hans ”kärleksaffär” med indisk musik började 25 år tidigare – cirka 1940; Hentdoff måste varit en riktig pionjär! Och man kan inte låta bli att tycka synd om honom när han skriver att ”recordings of it were hard to come by” och om ”such few live performances as were then available”. Särskilt när han i andra stycken visar sig så sympatisk:

One reason for this serenity is the extraordinary melodic subtlety in Indian improvisation. Put in spatial terms the image I have is of a line stretching out in intricate permutations to the horizon and beyond. The listening experience gives me an illusion of endlessness, and when all else is so unyieldingly finite, this illusion makes for serenity.

Vi kunde skrivit det själva. Vi har skrivit det själva! (Här också.)

Mindre vanligt är lehran, som Ali Akbar Khan spelar på sarod. Visst är det bussigt av en sådan stjärna att ställa upp och kompa, men samtidigt lite elakt, eftersom sarodens perkussiva ton skjuter skivorna i sank. Kontrasten till trummorna är för liten; plink och plonk kan aldrig bilda ljudmatta; som lyssnare dras man automatiskt till melodin istället för Mahapurush Mishra. Sida B på Indian Drums börjar också med att Ali Akbar spelar ”Greensleeves” på sin sarod, och där stängde vi av skivan, för gott.

Istället ska vi minnas Mahapurush Mishra som ackompanist, och som solist för sida B på The Transcendental Tal: 20 minuter i Sitarkhani (16-takt) där Ali Akbar tar en mer aktiv roll och flera gånger spelar loss ur sin lehra. Istället för solo blir det en säregen halvduett, och det var precis vad tablasolo med sarod behövde.

Vi har inte satt något betyg på de här skivorna, och skälet är faktiskt att Mahapurush dotter brukar vara ute och googla sin pappa och vi inte vill att hon ska behöva se några låga betyg.

JV

Undvik till varje pris: Vijay Ghates skiva i Sense World Musics Tabla Series, apropå olidlig lehra. Här sjungs den, av någon Gayatri Shankar, och John Ball skriver att:

The use of a vocalist to keep the lehara is a rare phenomenon first introduced by Suresh Talwalkar, serving to heighten the musicality of the tabla solo experience.

Nej! Det var roligt när Suresh gjorde det, John – ett ”lustmord”, som när kufiske Shamsuddin Faridi lät sonen drona på sitar i stället för tanpura. Det är inte roligt när man upprepar ett skämt två gånger.

2 reaktioner på ”Gammal tabla: Mahapurush Mishra

  1. Hi,

    Any idea whether these tracks by Pandit Mishra are available in MP3 form anywhere? I do not have an LP player, and LPs are hard to come by for 40+ year old albums anyway !

    Thanks
    Chatterjee

  2. Yes, the MP3 blog Magic of Juju has these two LPs ripped for download and of course, that’s where we too found them, even though we like to pretend otherwise.

    We have also e-mailed you a link if you don’t find it through Google …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s