Royal Collection of Mewar volym 4 och 6: de ointressanta

Volym fyra och sex i de äldre bröderna Dagars Royal Collection of Mewar spelar nog de flesta bara en gång. Högst en gång. (Volym fem är intressantare, och den spar vi till nästa gång).

I Bageshree, på volym fyra, får vi rena demonstrationer av ashtapadi, khyal och tarana, utan att magin från holin och thumrin från volym två och tre vill infinna sig. Det är en märklig inspelning, och just för att det är en inspelning gissar man att de ville föreviga att de sjöng även sådant här, fast det blir inte vi gladare av.

Volym sex, med Bhoopali och Shankara, ser på papperet ut som en gudagåva, men visar sig ha betydligt sämre ljud än övriga skivor i serien – så dåligt att den bara är av intresse för musikstuderande som vill höra hur just de här sångarna sjöng just de här ragorna. Synd och skam, för visst har man väntat på en inspelning av Aminuddin Dagar reciterande en sloka ur Damodara Mishras Sangeet Darpana från 1625, där snart sagt varenda ragini jämförs med en kvinna med fokus på tuttarna? Så även Bhoopali, som reciteras här, vars bröst beskrivs som ”tajta”.

Album: Royal Collection of Mewar volym 4 och volym 6Sång: Nasir Moinuddin & Nasir Aminuddin Dagar, även Zahiruddin bitvis i Bageshree. Pakhawaj: Purushottam Das. Tabla, harmonium (volym 4): ? Label: 5M/Virgin 7243 584745 2 7; 5M/Virgin/EMI [EMI som från ingenstans!] 7243 874721 2 9. Innehåll: Bageshree (ashtapadi-dhrupad, khyal, två taranor); Bhoopali (”Taan Talwar Tar Ki Safar”), Shankara (”Varoon Ree”)

■ ■

JV

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s