O solo Moinuddin! Royal Collection of Mewar, volym 3

AlbumThe Royal Collection of Mewar, Volume 3: Puriya, Pilu ThumriSång: Nasir Moinuddin Dagar. Pakhawaj: Purushottam Das? Tabla, Sarangi:Label: 5M / Virgin Records 7243 584744 2 8. Innehåll: alap-jor-jhalla & dhrupad i Puriya, thumri i Piloo

■ ■ ■ ■ ■

Nåja. Vad är en bal på slottet? Den kan ju vara fruktansvärt långtråkig, och … dötrist, och … tråkig, och … alldeles … alldeles underbar. Det som finns inspelat här, alldeles underbart, är den indiska motsvarigheten – Moinuddin Dagar på en vacker matta i stadspalatset i Udaipur, sjungande i ensamt majestät för maharanan, för en gångs skull utan brodern, i vad som är Royal Collection of Mewars allra bästa volym. Han kompas på sarangi, men så långt från mikrofonen att det knappt går att höra.

Stadspalatset i Udaipur
Natten lägger sig över Stadspalatset i Udapiur. Dags för Puriya! Kom, käre Moinuddin

Marwathatragor (SrGMPDN, oftast utan D) kan kännas ovana för västerlänningen, som inte är uppväxt med något liknande. Så inte Moinuddin Dagars Puriya! Från allra första sekunden är det riktig ljuv melodik – en ovanlig aktivitet som inte lugnar ner sig till vanlig Dagarnivå förrän efter mer än tio minuter av en supbert avvägd alap (och av en slump även med precis lagom pratande och skrattande med hovpubliken, något The Hindus Deepa Ganesh i sin recension kallade ”marked by religious austerity”), varur en jor organiskt växer fram och snart föder, helt naturligt, en jhalla. En organisk utveckling som dhrupad bara i bästa fall strävar efter men bara sällan når – inte längre än 21 minuter, men så mycket bättre än mången modern 60-minutersexcess.

Inspelningen börjar mitt i, klipps mitt i, och följs av en tillika avklippt dhrupad. Det vore direkt illvilligt att säga säkert att det är just det som gör dem så bra. För en gångs skull får vi verkligen höra tydligt, i en i sammanhang framförd dhrupad, hur vacker den gamla kompositionen faktiskt är, snarare än hur mycket teknik sångaren behärskar.

Och efter detta en thumri i Piloo. Precis som Kafi-holin på Volym 2 kommer den som en chock, en fullständig överraskning. När Unesco plockade med sömnpillret ”bröderna Dagar sjunger khyal” på Anthology of Indian Classical Music anade man ju inte att det här fanns i repertoaren! När bröderna Dagar sjöng holi och thumri var det med lugnet i bröderna Gundechas dhrupad, inte med spänningen, nerven, i deras egen. Och med en magi som sannerligen inte vilar över all musik. Och vilket mästerskap över musiken när en så fri hållning till ragan från annars så regelstyrda sångare blir så bra på alla plan. Att de bemästrat sin egen extremt svårsjungna genre var imponerande nog innan vi förstod att de också satt på kamrarna och sjöng lite vad som helst till perfektion. Vilka musiker. Vilken inspelning. Vilken skiva.

Och vilken baksidestext av Ashish Sankrityayan:

In the Dagar school, Puriya is characterized by the lajjit or shy character of its notes. This is because the raga pertains to the twilight hours, when the sun is already below the horizon, and the lightness of the sky is the only thing that reminds us of its presence. The notes of the raga are more closed or kamalbaddha. This is a unique feature of the Dagar tradition, where mastery over nada-yoga is used to alter the quality of the notes. A note is seen as a lotus (kamal) that can be closed or open to varying degrees. In contrast, the notes of Marwa are more open and brilliant. This is because Marwa belongs to the early evening, when the sun is still visible as a fiery red ball. In the terminology of the Dagars, the notes of Marwa are tejaswi (brilliant), especially the second note re, which in Marwa is raised to the point of verging on the next note, to make it brilliant, while in Puriya it is shy or lajjit and only fleetingly touched. The demonstration of these qualities of the notes depends on the skill of the singer in using different regions of the navel–head axis, which is also called the Gayatri veena. The sound must become a fluid entity that flows freely with the prana or vital breath along this axis.

This mastery is evident throughout this rendition of Puriya, especially in the treatment of teevra ni. The use of the three different kinds of head resonance – nasika, anunasika and nirannasika – corresponding to the three nadis – idapingala and shushumna – in the higher register, and especially on the high teevra ni and sa, creates a fantastic palette of tone colours. The shruti ang, or demonstration of microtones, and the use of shankha nada reminiscent of the sound of a conch shell, and the ornaments kampit and anuranatmak where the notes appear to sparkle and ring like bells, all show the extent to which the Dagar tradition has pursued the worship of nada as an end in itself. In the madhyalaya ang, ornaments like lahak, ghamak, dhuran and muran become more dominant. In the final ascent to the high sa, in the alap, the meend progresses through shades of ni including the kakali, which is the limit of ni, where the note begins to cease being ni. It is a kind of twilight zone between two notes, where once ceases and the other begins. Also used in the shruti ang is the sakari, which is the lower limit of a note.

Se där, India Archive – det går att skriva om musik utan ”tetrakord” och ”intervall”. Och det finns musik det går att skriva om utan ”tan patterns” och ”stroke-craft”. Ni kanske borde spela in den?

JV

Kuriosa: 50-talets Mewarhov gav daad i form av applåder (14:30, efter en sublim fras innehållande komal nishad!). Samspelet mellan kolonist och koloni upphör aldrig att fascinera; till och med av något så litet som denna applåd förstår man mycket väl att det finns ett helt akademiskt fält av postkolonial teori.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s