Ajoy Chakraborty: Gunkali, Gunkali

Omslaget: ett fult montage helt utan zest-for-life-poänger. Hur svårt kan det vara att fota en gubbe?

Album: JeevanSång: Ajoy Chakraborty.
Harmonium: Sudhir Nayak. Tabla: Yogesh Samsi. Label: Sense World Music Sense069 (2 CD). Innehåll: Gunkali (alap, nomtom, vilambit ”He kartar, puri karo” av Bade Ghulam Ali Khan, drut ”Gao Gunkali guniyana men” av Jnan Prakash Ghosh, Jaunpuri (madhyavilambit jhoomra ”Anganawaame dharatanaapaag kantha bina”), 3 × teental ”Prabhu mohe bharasaa”, ”Pariye paayanawa”, Bade Ghulam Ali Khans ”Ab paayela baajana laagire”), halvtimmesthumri ”Kaisee bajaayeeri Shyam bansuria” i Bhairavi. Live på Saptakfestivalen i Ahmedabad 2005

■ ■ ■ ■

Det var nära att vi gjorde det igen – satte fem stjärnor på utskällde Ajoy Chakraborty. Förra gången var det Malkauns, den här gången är det också pentatoniskt – Gunkali, på Sense World Musics Jeevan, live på Saptak 2005 – det är i de ragorna han är som bäst.

Med lång alap och nomtom är Jeevan Ajoys hittills mest ambitiösa skivsläpp, och med Sudhir Nayak och Yogesh Samsi lätt ett av de mest välkompade – tablan blir riktigt mäktig med pakhawaj-baj, och Nayaks harmoniumsound går faktiskt inte av för hackor. Khyalen hålls kort, så Gunkali klockar in under en timme, men det var precis vad det höll för – på slutet satt femte stjärnan löst, när han dels försöker ta bastoner han inte når, dels spräcker rösten och hamnar i falsett. Men vi drog inte av den.

För det här är i stort sett enda chansen vår generation har att lyssna på 27 minuters alapchari före khyal. Varför ska det måsta jämföras med en aldrig så fantastisk alap av gharana-ustad X, som bara räcker i två–tre minuter på en knastrig stenkaka? Vi behöver det här – vi behöver få känna att khyal är en levande konstform. Och med ”levande konstform” menar vi inte att man fortfarande kan gräva upp någon 80-åring som kommer ihåg bra låtar, och inte heller att det sitter topnotchsångare i Delhi, Pakistan och Benares som aldrig kommer att få någon publik, utan att det fortfarande finns bra khyal som också drar publik i tusental. Visst vill vi bli påminda om hur man sjöng när farfar var ung – men inte jämt och ständigt.

Så varför drog vi av den femte stjärnan? Jo, för att chhotan, ”Gao Gunkali guniyana men” av Ajoys guru Jnan Prakash Ghosh, är en fånig text om att tjejer ska sjunga Gunkali på morgonen … i stället för att sminka sig.

Visserligen håller ju vi med om att det är saligare att sjunga Gunkali. Men ställda inför hora/madonna-komplexet kastas även madonnor ut i det abjektala – för en sann madonna är beredd att gå i döden för hororna; inte för deras frälsning (det klarar väl vem som helst!) utan för deras rätt att sminka sig och strunta i Gunkali. Så dels har vi en principiell invändning, att man inte ska sparka på den som redan ligger, dels en praktisk: När vi går upp på morgonen och sätter på en skiva istället för att sminka oss, vill vi inte kastas hals över huvud av någon mansgris rakt ut i det abjektala. Vi ville faktiskt bara höra lite bra musik.

Så knäppa var vi.

VK

PS: Lyssna inte hellre på elva år äldre Vairagya (Navras NRCD 0135), live på Kufa Gallery i London, vigd helt åt Gunkali (Ajoy själv har sannerligen tagit gurun på orden). Här är allt ett snäpp eller två sämre (även ljudet). Tablan oinspirerad, ordinär; orgeln påträngande. Någon alapchari är det inte tal om, utan vi kommer rakt in i storkhyalen. Istället för en BGAK-klassiker får vi ”Dariya Kinaare” av Jnan Prakash Ghosh – en snäppet sämre vaggeyakari. ”Gao Gunkali guniyana men” agerar chhota här också, men här är den fem minuter längre. Även det är sämre. Vairagya är en riktig utdragen historia. Visst är det mäktigt när en storkhyal räcker i 42 minuter, men att man inte hinner tröttna är också något positivt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s