Bröderna Dagar: hovsång på skiva

Album: The Royal Collection of Mewar, Volume 1: Miyan ki Malhar, Dhrupad. Sång: Nasir Moinuddin & Nasir Aminuddin Dagar. Pakhawaj: Purushottam Das. Label: 5M / Virgin Records 7243 813127 2 8. Innehåll: alap & ”Aayi Hai Ghata Umad Ghumad”

■ ■

The Royal Collection of Mewar är det närmaste hovsång vi har på skiva: sex CD med de äldre bröderna Dagar som faktiskt sjunger för maharanan av Mewar, i palatset i Udaipur:

After the merger of Mewar with the union of India, maharana Bhagwat Singhji (1921–1984) continued his tradition by giving patronage to Khansahib Nasir Moinuddin Dagar and Khansahib Nasir Aminuddin Dagar. Maharana Bhagwat Singhji invited the elder Dagar brothers on several occasions in the 1950s to perform at Udaipur and displayed remarkable foresightedness by recording these performances. He feared that this musical tradition would come to an end if it was deprived of royal patronage and recorded for the sake of preserving it for posterity.

(Genuint informativa häften medföljer, med texter av nuvarande maharanan Arvind Singh och Ashish Sankrityayan.) Det är alltså om inte riktigt faktisk hovsång så i alla fall precis samma sak, i sina sista ekon. Som dokument är det på tok för bra för att vara sant, och vi minns med stor olycka hur maharanan höll oss på halster i åratal med pressreleaser innan skivorna äntligen släpptes.

Först ut är dumt nog Miyan ki Malhar, och för er som inte vet vad bröderna Dagar brukade göra med Malhar så utspelar sig allra största delen av den här skivan mellan ni och sa. En stor del av resten utspelar sig mellan da och ni, och resten är i princip re. Sankrityayan lyckas få det att låta lite tjusigt i baksidestexten –

In this rendition of raga Miyan ki Malhar, ustad Nasir Moinuddin Dagar demonstrates the stylistics of his uncle ustad Ziauddin Khan … the interplay of the two nishads and dhaivat, with the patterns showing the subtle microtonal gradations of the notes. The meends seem to actually progress through the various microtonal shades, and the transiations from ni to sa seem to occur in stages through subtle gradations. The stays on the nishads seem to touch several shades of these notes, and even intermediate shades in between.

– men det är det inte. Att säga att det är uppvisning och inte musik vore att slå in öppna dörrar; för det kan inte ens ha varit menat att kallas musik. Att höra bröderna Dagar sjunga Malhar är att för en gångs skull förstå hur dhrupad kan ha varit nära att dö ut, ”så highbrow att ingen ville höra det”. En imponerande uppvisning, förstås, men för att verkligen uppskatta den måste man vara både oerhört insatt och oerhört blasé. Egenskaper som frodades i kungliga sammanhang; hovsången börjar alltså, om uttrycket tillåts, med att visa baksidan.

Miyan ki Malhar är en av de verkligt stora ragorna. Den har nästan tagit över som raganga-raga för hela Malharkomplexet. Tro oss, det finns melodi i den. Nu är det inte någon av våra favoritmelodier, men ge den en chans – en normal dhrupadinsjungning (man tror knappt det är samma raga) finns med bröderna Gundecha, som visar att en raga med dubbel nishad inte bara är en dubbel nishad.*

Är det bröderna Dagar ni prompt vill höra så vänd er till klassikernas klassiker, Kamboji på Unescos gamla Dhrupad and Khayal. Eller för den delen till någon annan volym i Royal Collection of Mewar – mer om dessa inom kort.

* * *

Nu kan vi inte låta bli att lägga till att vi faktiskt gillade denna besvärliga, påfrestande Malhar mer än vi tror att ni skulle. Ja, vi lyssnade trots allt med viss behållning hela timmen igenom! Så länge har vi tydligen samlat på dhrupad. Och det gör ju inte skivan sämre. Men, inte heller bättre.

JV

Golden Raaga Collection*) Akta er för de yngre brödernas 1989-version på Golden Raga Collection III (Time Music TDICL 025P) – den är om möjligt ännu värre. På Royal Collection of Mewar var det i viss utsträckning Moinuddins soloshow (och mikrofonens placering hjälpte inte), men här är det Zahiruddin för nästan hela slanten; Faiyazuddin hade inte långt kvar att leva. Någon nomtom finns det inte som bryter av, utan det är nishad, nishad, nishad. Denna relativt okända skiva är bland det mest oslipade vi hört från familjen. Wasifuddin har inte uppstått i ett vakum.

2 reaktioner på ”Bröderna Dagar: hovsång på skiva

  1. Här tycker vi att JV missar det uppenbara. Ingen sångare är större än ragan (inte ens Kumar Gandharva eller Kishori Amonkar – det bara låter så för den oinvigda ;), verkligen inte heller bröderna Dagar, äldre eller yngre. Men det de gör här är att sätta sig över ragan. Det är deras sångkonst man ska lyssna på istället för Malhar; sången står inte till Malhars tjänst.

    Och vem skrev Miyan-ki-Malhar? Miyan Tansen, det hörs på namnet. Vi skulle verkligen vilja höra den sångare som överträffar Miyan Tansen; lycka till att sätta sig över honom.

    Anledningen är förstås att de spårar sitt släktträd tillbaka till Swami Haridas, Tansens guru. Men det är ju inte sant. Det finns ingen släktforskning som pekar på att klanen Dagar är släkt med Haridas. Deras behandling av Miyan-ki-Malhar, skulle vi säga, är ett bevis så gott som något på motsatsen.

    VK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s