Tao enligt Puh

Album: Miyan Tansen as Inter­preted by Pandit Jasraj.
Sång: Jasraj. Pakhawaj, veena: vet ej. Label: Times Music TDICL135P.
Miyan ki Sarang (”Tum Rab Tum Sahib”), Puriya (”Sumiran Hari Ka”),
Rageshri (”Hey Yadunath”), Darbari (”Teri Gati Ati Agadh”)

När vi ska recensera Jasraj föredrar vi att undvika att lyssna på själva skivan. Den här gången gäller det en ”dhrupadskiva” med kompositioner av Tansen i ragor förknippade med eller skrivna av honom (The Economic Times Classics, Editor’s Choice – är det verkligen så det har gått till?), och Amarendra Dhaneshwar visar sig ha recenserat i Time Out Mumbai, så vi slipper:

On this attractively packaged album, Mewati gharana maestro Jasraj – a khyal singer – has sung the ra­­gas in the dhrupad style. His dhrupad has a distinctive khyaliya touch, making this album an interesting, if not completely involving effort.

Vilken sågning, med indiska mått mätt! Styrkta i tron läser vi vidare om Jasraj. Dhaneshwar har också recenserat Jasrajs fusionprojekt Raga Symphony: ”most of this album is very pleasant”. Det säger ju ännu mer om sågningen av hans dhrupad!

Till slut hittar vi ett citat från eleven Kala Ramnath: “If everybody followed a conventional way of treating a particular raga, Jasraj would start the same raga in a way one would not have imagined possible”. Så vackert. För om detta kan vi alla vara överens.

JV

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s