Annapurna Devi: Malkauns

Rajan Parrikar lägger upp en 28-minuters Malkauns av Annapurna Devi (!!!), komplett med gat och tabla – tydligen ”played before Maharaja Brijnath Singh of Maihar at the request of Allaudin Khan”, läckt ”thanks to Bombay collector KM”, och enligt ryktet ursprungligen från Ravi Shankars egna samlingar. Mycket brus och brum, mycket tutande bilar och elände, men också mycket daad och en hel del surbahar.

Annapurna Devi är alltså Allaudin Khans dotter och Ravi Shankars exfru, ett äktenskap som kanske havererade för att hon var märkbart bättre än honom (dessutom spelade hon surbahar, ett manligare instrument än hans sitar), som allt sedan en skilsmässa för länge, länge sedan låst in sig i en lägenhet i Bombay, där hon bara ger privatlektioner, inga konserter.

Givetvis låg det mycket romantik i att kunna tro att en inlåst människospillra var världens bästa musiker. Det vågade man tro för att man var så säker på att ingen någonsin skulle få höra henne – det enda man hade att gå på var hennes egna elever, som förstås var odelat positiva – och fantasin om Annapurna bara växte för varje år som gick. När det till slut läckte ut en kort Manj Khamaj var vi många som blev förvånade.

Den var till och med bättre än vi föreställt oss. Inte minst var den betydligt bättre än allt annat som spelats in på instrumentet.

I själva verket har nog Annapurna Devi levt ett någorlunda normalt liv, omgift och allt, även om det inte varit konsertmusikerns. Och för det mesta har hon nog spelat musik inom ramarna för det mänskligt möjliga, som till exempel denna Malkauns. Den är bra, men inte det bästa som spelats in. Men hellre en kvinna vid sunda vätskor som bara spelar bra än en surbahargudinna som lider helvetets alla kval.

Inspelningen av Manj Khamaj går dock inte att tänka bort. Kvinnor inte bara kan, kvinnor är bäst.

VK

En reaktion på ”Annapurna Devi: Malkauns

  1. Glöm inte att Rajan samtidigt också lade upp tre halvtimmeslånga inspelningar med Dabir Khan, Tansens sista ättling! Han både sjunger och spelar been.

    På sätt och vis har man väl vetat att det skulle finnas, eftersom han var vid radion i Calcutta, men samtidigt har det alltid hetat att ”Dabir Khan, the last of the line, died unrecognized and unrecorded” och så vidare. Nå, Tansen själv ska vi väl i alla fall få slippa höra.

    JV

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s