Månadens foto, oktober 2009: nakenbilder

Nu har vi, ehm, jag varit på Ganges Gallery och sett Sanjib Sens nakenfotoutställning ”Skin” sedan RK – denne pålitlige förkämpe för allsköns homoeroticism – tipsat om en artikel på DNA så här:

En utställning med Sanjib Sens nakenfotografier i Delhi ”was highly appreciated by art lovers here”, rapporterar IANS (undra på det!) – ”especially women”! Lokala fotografen Sumiko Nanda dreglade över materialet i nästan en timme, enligt nyhetsbyrån. ”I loved the play of light and shade”, ursäktade hon sig. Lokala konstnärinnan Nirmala Singh ”was moved to poetry”, och jämförde bilderna med ”raindrops on barren stones”. Reklamchefen Archana Ravi på McCann Erickson var tydligen så hänryckt att hon kläckte ur sig obegripliga ”it is audacity to connect to something that I know nothing about”. Och Sanjib Sen själv säger att det var frugan som tjatade på honom att ställa ut fotona.

Utställningen ”is set to travel to Kolkata”!

Vad har det här med indisk klassisk musik att göra? undrar du nu.* Tja, inte mycket, det medges. Men det fick oss att tänka på den här tidiga amerikanska utgåvan av Ali Akbar Khan, Ragas of India:

Connoisseur Society var och är ett enmansprojekt av någon E Alan Silver, och han ska väl ha props för att han ger ut Ali Akbar Khan 1970 men också bannor för att han smäller upp en dränkt, naken kvinna på omslaget.

När du sett dig mätt på henne kommer du att märka att det står ”raga Madhabi” under Ali Akbar Khan. Kanske känner du igen den under stavningen ”Medhavi” – men troligen inte.

Det här får illustrera en sida av Ali Akbar Khan som vi inte vet om ni glömt bort, men själva lyssnar vi så lite på sarod – det går ju inte – att vi hela tiden måste påminna  oss om den: Maihar-kalifen, väktaren av achobrepertoaren, musikern som spelat in inte bara sitt eget slagnummer Chandranandan utan också

  • Gaurimanjari
  • Medhavi
  • Lom
  • Bhoop-Mand
  • Bhoop-Mand-Lom
  • Hindol Hem
  • Lankadhan Sarang
  • Lajvanti
  • Praphakali
  • Alamgiri
  • Khambavati Kanada
  • något som listas på skiva som ”Jhinjhat Man”

och varianter av Tilak Kamod.

Mycket av det här han förstås själv komponerat. Men han var 20-talist. Som Vilayat Khan. Ravi Shankar är född 1920. Banerjee 1931. Kanske var de de sista musiker som kunde tillåtas skapa nya ragor? Det känns trots allt mer reko att Ali Akbar Khan introducerat Lajvanti än att 40-talisten Amjad Ali introducerar ”raga Tribute to Germany”.

VK

*) Åh, vår favoritordvits måste med: Thomas Muething på rec.music.classical.recordings 2002 frågar vad något utdraget flamewar hade med klassisk musik att göra, och får svaret ”Muething. Muething at all”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s