Sång & strängaspel

300x300Det var inte längre sedan än hösten 2005 som alla spärrar brast, när svenska Country & Eastern gav ut en Malkauns med Zia Mohiuddin och Fariduddin Dagar från 1968. Idag sitter vi här med Vedanta och två nya skivor med bröderna Gundecha och Pushparaj Koshtis surbahar … och kliar oss i huvudet.

Att det är en gimmick som gått överstyr är väl en tanke som vid det här laget slagit de flesta. Säkerligen de allra flesta som hört Gurupath: Raga Bhoopali. En lättraga som knappast håller för 74 minuter, och är så enkel att harmonisera i att alla tre ska vara igång samtidigt snart sagt hela tiden. Det är bara i allra långsammaste början samt ett och annat crescendo långt in i chautal som det fungerar respektive tänder till – i övrigt är det rätt gräsligt, särskilt när de nått höjdtoner i alap och en ansträngd surbahar ska matcha dem fras för fras.

Hur ska det då inte låta på syster-CD:n Raga Faridi Todi, där det är stört omöjligt att ens hitta en harmoni?* Men till vår glada överraskning har de insett detta, och mejslar ut ett värdigt framförande där alla tre hela tiden har långa solon. Surbaharen fungerar så mycket bättre när den får spela på egna villkor, och man tycker inte längre synd om Pushparaj. Hans jor är mäktig, hans dhrupad vilsam, tonen mycket mjukare än Bahauddins been på Vedanta.

Det här är svårt att skriva om, det har de sett till: familjen Dagar brukar insistera på att det inte är jugalbandi och att ingen kompar någon annan. Men i bröderna Gundechas och Koshtis Todi känns detta namnlösa för första gången som en framkomlig väg – inte till de stora mästerverken, men till helt okej musik, något som de väl gärna kan få syssla med om de har lust.† Kanske kommer en dag när en surbahar eller been vågar bryta med formalia (flämt!) och lägga sig en oktav under sångstämman.

Och en ljusglimrande tangent i det som har samma no-trade-status i kretsen kring familjen idag som sådana här inspelningar hade före 2005: rent instrumentala duetter med Pushparaj och Bahauddin: allt tvivel är bortblåst: de kommer också att ges ut.

RK & NK

Album: Gurupath: Raga Bhoopali. Sång: Umakant & Ramakant Gundecha. Surbahar: Pushparaj Koshti. Pakhawaj: Manik Munde. Sundaram SR-CD-6-2007 (chautal ”Too hi Surya too hi Chandra”, soolfakta ”Shankar sut Ganesh”)
■ ■

Album: Gurupath: Raga Faridi Todi. Sång: Umakant & Ramakant Gundecha. Surbahar: Pushparaj Koshti. Pakhawaj: Manik Munde. Sundaram SR-CD-6-2007 (chautal ”Nayak ho dhruvapad ke”, sooltal ”Gurupath ko karo dhyan”)
■ ■ ■ (■)

*) ”Many kalakars in the north talk of making a new raga. Ragas are already done, and not even a needle’s eye can come in!”, sade Fariduddin i en intervju i The Music Magazine 2001. Och nu en Faridi Todi, känd från denna enda inspelning, på skalan SrgGMdnS.! Just det, en Todi med komal nishad och både shuddha och komal gandhar! Vilken slump att den, som måste vara så urgammal, är döpt efter någon annan som också hette Farid och aldrig spelats in förrän här!

†) Kan man inte få en ny Jamaluddin Bhartiya, kanske det här är det näst bästa. VK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s