TD Janorikar: ”Not of Studio Quality”

Album: Musician’s Guild Presents TD Janorikar. Sång: TD Janorikar + prominent student. Harmonium: Jayaram Potdar. Tabla: Dayam Ali Quadri. Label: Musician’s Guild MGCD006a. Innehåll: Hamsadhwani (ektal ”Jay Mata”, trital ”Laagi Lagan” & ”Bighan Binayak”), Gawoti (jhaptal ”Jaagi Jogi”, trital ”E Naad Bhedan”), Tilang (roopak ”Katat Bikar”, ektal ”Tum Rab Tum Saheb”)

■ ■ ■ +

Det var inte länge sedan Hamsadhwani plockades upp söderifrån, men den har redan fått sin definitiva form, gjuten i solkatter och pixie dust på Kishori Amonkar Excels. Efter en lång vilambit tar Kishori fram allt sitt fågelkvitter och matchar sydländskorna röstakrobatik för röstakrobatik.

Så vacker är dock Hamsadhwani att våra kära torra gubbar inte kunnat släppa den, trots denna kvinnans supertriumf. Träbock efter träbock har försökt att på motsatt väg göra den till sin. Amir Khans försök finns på Ananya (Navras) och en CD som EMI bara döpt till Khayal; Ajoy Chakrabarty valde den på sin Maestro’s Choice. Nu kommer TD Janorikars version ut på Kolkatabaserade Musician’s Guild: ”a restored live recording, hence not of studio quality”.* Ett bra val på så sätt att Janorikars guru var den första nordindier som började sjunga Hamsadhwani, men också för att Janorikar nyligen gick ur tiden och hamsadhwani betyder svanesång – ett sämre val så tillvida att han misslyckas minst lika mycket som någonsin Amir Khan och Chakrabarty. Faktum är att hela utgåvan ser sinnessjuk ut; den torraste av de torra ska sjunga de ljuvaste av de ljuva: Hamsadhwani, Gavati och Kaushik Dhwani (Bhinna Shadaj).

Men skenet bedrar, för det är inte alls Kaushik Dhwani, som det står. Nå, nu är det inte precis Malkauns istället, utan Tilang – det enda som möjligtvis skulle kunna passa Janorikar ännu sämre – och med 37 minuter är den dessutom huvudnumret på skivan.

Mirakulöst nog blir det till guld.

Kanske beror det på att den gamla trötta rösten mår som bäst när den får som minst material att jobba med, kanske är det helt enkelt obegripligt. TD Janorikar går hur som helst till historien som den ende musiker i modern tid som tagit fram något – nästan 40 minuter – av värde ur den smörbytta som är Tilang. Han staplar vilambit på vilambit och sjunger nästan bara mukhda. Högt över allt – en student. Det är fantastiskt vad den mäktar med, vår musik.

VK

*) Och den är sannerligen inte ”of studio quality”, den här inspelningen. Knappast ens ”of live quality”. Faktum är att ordet kvalitet har för positiva konnotationer för att vi ska vilja använda det om den här inspelningen över huvud taget. Och naturligtvis är det är i Tilang som ljudet är som sämst. Det är fantastiskt vad den mäktar med, vår musik; men det är också därför skivan bara får tre stjärnor – någon måtta för det vara; de flesta skulle nog inte orka lyssna över huvud taget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s