Indirakishore Mishra

Album: Raga Chandrakauns/Megh. Sång: Indrakishore Mishra. Pakhawaj: Manik Munde. Label: India Archive Music IAMCD1079. Innehåll: Chandrakauns (”Nath takata baithyo aaj” av Miyan Tansen, ”Shankara Shiva kripal” av Shyamaprasad Mishra, tarana), Megh (”Pavas sadal aaye” av maharadja Ananda Kishore Singh av Bettiah)

■ ■ (■)

Visst kan det störa när en perifer sångare sätter sig på höga hästar och försvarar sitt uttryck som mer ortodoxt. (Om folk uppskattade hans musik mer skulle ju inget försvar behövas, men ”om vi inte kan sjunga bra, kan vi åtminstone sjunga rätt”.) Men i Mishras fall ligger det säkert något i det. Han säger sig sjunga Lalit och Adana med shuddha dha, som på 1700-talet, och har en purvangbetonad Malkaunsvariant som sjungs på förmiddagen, eftersom shringaradarshan i vaishnavatempel ges med Malkauns i purvang. Försvarstalet hade behövts till La tradition lyrique du dhrupad 3 på Makar Records, för där presenterade en 35-årig Mishra en odynamisk dhrupad som helt säkert låg närmare havelin* än något annat som sjungs för att avnjutas (av människor) som musik. Men man kunde fråga sig varför, vad poängen var. För så långt tillbaka Mishra kan spåra sin familj – 1600-talet – har de sjungit vid hov och på konsertmattor, inte i tempel.

Hur som helst är det är för India Archives Raga Chandrakauns/Megh som försvarstalet hålls. ”His art is sparse on artifice”, skriver häftet, ”rich in emotional energy, and has a transparent sincerity. It represents a highly cultivated level of musicianship; but eschews any kind of cleverness or intimidatory intent and it comes straight from the heart and goes straight to the heart. The music is the man.” Ja, han är den enda artist man kritiserar med dåligt samvete.

Lyckligtvis kan Chandrakauns och Megh klara sig utan försvarstal. Att över huvud taget ta Chandrakauns i sin mun är förstås inte försvarbart, men Mishra gör det efter omständigheterna bra. Eller åtminstone bättre. Han har haft tio år på sig att öva sedan han spelade in senast, och det märks. Vartenda fel i sången har han jobbat på – alap är riktigt dynamisk, gamakextremerna nedtonade och till och med rösten behagligare för örat. Dagarvaniklass har han inte kommit upp till, men kan väl mäta sig med kollegorna från Darbhanga. Uppsvinget i sig är mer imponerande än resultatet, men det ska bli spännande att höra hur det låter efter ytterligare tio år. Fortsätter han i samma riktning blir det kanske en ny Falguni Mitra: trevlig, men inte självklart igenkännlig som Bettiah.

Konstig dhrupad slätas ut – vi ser det överallt. I Indrakishore Mishra, i gharanabrodern Falguni Mitra, och i Satinath Bhattacharya, som är långt från gurun Shivshankar Mukherjee. Vassa kanter rundas av på Dagarvanins slipsten. Det må man tycka vad man vill om, men musiken blir åtminstone bättre. Alltid något.

JV & VK

*) Jo, vi har suttit igenom tre skivor med havelidhrupad – var och en marknadsförd som den första i genren.

2 reaktioner på ”Indirakishore Mishra

  1. Har ni läst Mitras egen ********-förklaring? ”My father and I had the good fortune to learn all the four vanis … I can sing in any style at any time. For public performances, there is little scope for anyone to have a lengthy recital and demonstrate all these vanis. Since Dagarvani has simpler movements, it has become the usual vani in which most people sing”, intervjuas han av Mitali B Bhawmik på Cybersangeet. stor ser inte magen ut på bilden på min CD; och han fortsätter: ”a khyal performance by a great master was tremendously liked and applauded by the audience but the same was not true for dhrupad. I started delving deep as to what are the things that are lacking in alap, dhrupad and dhamar, that is not attracting the listeners as much” – ”jag har lärt mig en mystisk utdöd konstart men är tvungen att sjunga mainstream, och om jag brister i dhrupad ang har jag ändå aldrig gillat dhrupad och inte publiken heller”; vad fan!

    RK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s