Kumar Gandharva: Baithak

Album: Baithak Volume 1–4. Sång: Kumar Gandharva. Harmonium: Govindrao Patwardhan. Tabla: Suresh Achrekar, Vasant  Achrekar (volym 4). Music Today CDA93011–14 (Bhimpalasi, Shuddha Shyam, Bhoopali; Shree; Hamir; Malkauns, Panchamkauns).

4 ×  ■ ■ ■ ■ ■

”För en gångs skull blir drömmen verkligehet”, skrev JV om Kishori Amonkars Malhar-projekt:

Sex gånger lever Kishori fullständigt upp till våra högsta ideal om den statiska musiken, som varken utvecklas eller stegras, och som om inte det var svårt nog lyckas hon dessutom fyra gånger göra skön musik av det. Hennes gudomliga inspiration är raka motsatsen till all systematisk vistar; så här bra kan hon bara sjunga när hon inte strävar mot någonting i hela världen. Men det har krävts ett helt liv av strävan för att komma dithän, och det ger sannerligen framtida generationer något att sträva efter. De kommer aldrig att nå fram.

Ja, gick in i studion och satte sex varianter av samma raga, det gjorde aldrig Kumar Gandharva. Men Music Today har gjort det näst bästa, och pressat upp en serie förstklassiga liveinspelningar där Kumar breder ut sig i fyra ragor: Bhimpalasi, Shree, Hamir och Malkauns. Och som han sjunger med sin enda lunga – korta, korta fraser mellan lång, kompakt tystnad – känns de fyra timmarna som många fler. För från allra första tonen är spänningen så påtaglig att man kan skära den med kniv. Föreställ er inte att ni sitter och spänner er i 55 minuter genom godmodiga Hamir, för då kommer ni väl inte ens att våga sätta Shree i spelaren och trycka på play, och det vore verkligen synd och skam.

Kumarns särpräglade stil är beundrad med rätta, men av fel skäl. Jämt ska det betonas hur unik-men-ändå-rotad-i-traditionen den är, som om handikappet bara var en gåva som tvingade honom att bli enbart en nydanare. Men handikappet var ett handikapp: det tvingade honom till en stil där inte bara varje fras räknas, utan hela framförandet står och faller med varje fras. Det var därför det havererade så totalt när han inte var i form. Och det är därför vi ska beundra honom: att väga varje ögonblick på guldvåg en hel timme i sträck klarar bara den allra störste. Gissa varför nydanaren inte fått några efterföljare.

Det mycket försiktiga ackompanjemang som alla sångare förtjänar men så sällan får, var i Kumar Gandharvas fall en absolut nödvändighet. Här hade till och med en Zakir Hussain kunnat höra att less is more. Inte minst därför är det ett sådant odelat nöje att lyssna på Kumarns skivor. Achrekar och Patwardhan spelar förstås perfekt – orgeln kompar tampuran mer än sången, och tablan spelar theka.

Shudda Shyam och Bhoopali på volym 1 upptar bara 20 minuter. Bhimpalasi är alltså 40 minuter lång, en rejäl genomkörare. Shree får en traditionell behandling med bada i ektal, chhota i teental och tarana på slutet. I Hamir däremot drar han ner på tempot efter två chhotor och i Malkauns gör han precis som han vill: vilambit, drut, madhyalaya, drut, drut igen och madhyalaya i Panchamkauns utan paus. Det är inte ens hela publiken som gillar det. För oss är det naturligtvis en favorit.

Ja, vi har gott om favoriter på de här fyra skivorna. Precis som man skulle kunna tro gör taranan i Shree nästan outhärdligt mycket intryck, som avslutning på spänningens jätteraga av spänningens stormästare. Inspelningen av Hamir är helt enkelt otrolig. Och denna timma med Malkauns-Panchamkauns är något av det mest visionära vi stött på inom de klassiska konsterna, väl i klass med Kishori eller Vilayat Khan när de är som allra, allra bäst och utan deras skyddsnät. JV blev besviken på en och en halv av Kishoris Malhar-CD, men Baithak-serien lyssnar vi igenom utan att bli besvikna på en enda ton. Det borde du också göra; varje rasika borde ha den; bättre än så här blir det inte.

VK

PS: Kumars Maestro’s Choice-volym (CDA-04021) är helt plockad från den här serien: större delen av vilambit i Bhimpalasi, taranan i Shree, och bitar av Malkauns (inklusive Panchamkauns) i omstuvad ordning. Taranan i Shree, större delen av Hamir och chhotan i Bhimpalasi har också paketerats som Etched in Time (CDA-07101).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s