O Helga Nat: Kishori Amonkars The Malhars (4 CD)

kishoritai regn

cdnf150257cdnf150258cdnf150256cdnf150255Den som tar hem en storvinst på lotteri är glad i ungefär ett års tid, sedan går det över. Den mänskliga hjärnan är utvecklad för att lösa problem, och har blivit duktig på att fokusera på dessa på bekostnad av det man faktiskt skulle kunna glädja sig åt. Så här sitter vi och lyssnar på Kishori Amonkars tour-de force i Anand Malhar, där hon sjunger precis lika bra som någonsin Mogubai (den allra största) – och vad är det vi hör? Appa Jalgaonkars Korla Pandit-harmonium. Det vore ingen överdrift att säga att Kishori Amonkar, aktiv under vår livstid, är den bästa sångerska som någonsin har existerat. Och med en omfattande, pågående skivproduktion. Men Balkrishna Iyer, han är minsann inte världens bästa tablaspelare! Han är minsann over the hill, han har aldrig varit varken särskilt fantasifull i utfyllnaden eller stadig i thekan …

Brr, det är synd om människorna.

Inte nog med att Kishori sjunger bäst – i slutet på 90-talet gjorde hon också det vi alltid efterlyser att alla artister borde göra. Systematiskt spelade hon in, för EMI India (RPG), en fullständigt monumental Malhar ki prakar, som sträckte sig över fyra CD: Gaud, Nat, Meera och Sur samt Anand och Adana gås igenom. (Aldrig får man vara riktigt glad, alltså: efter Adana Malhar, sättets enda genuint otrevliga melodi, lämnar man detta maraton med en sur smak i munnen. ;)

Första och andra skivan är dock alldeles, alldeles makalösa. Gamla fina Gaud Malhar byggs upp över 36 minuter med en vilambit som bara Jaipur-Atrauli-damerna kan sjunga; alldeles majestätisk, med en mukhda som strävar upp, upp, upp, mellan extra långa improvisationer. Och den drut som följer passar så bra att de lika gärna kunnat vara sthai och antara.

Och bra blir bättre, med en Nat Malhar som, åh, bitvis är nästan bara Nat. Här svävar mer än någonsin Mogubais ande över dottern. Faktum är att man kan höra hur den är riktigt nära att ta henne i besittning: lyssna på den fras som slutar på 04:22 (på SS), där hon skyndar sig att lägga till ett R på en mukhda som annars är hundra procent gammal mamma. Femtio sekunder senare väntar hon betydligt längre med R:et. Efter den gången lyckas hon skaka det av sig, men fortsätter kapitulera helt för Nat: varje mukhda tas upp till G. I mer en än halvtimme håller det på, och är nästan överraskande bra till och med för att vara Kishori.*

Är det då inget vi inte fårThe Malhars? Jo. Ingen av chhotorna är faktiskt någon riktig fullträff – bäst är kanske ”Papi dadarwa bulaye” i Gaud Malhar – utan där krävs det nästan att hon börjar sjunga i halvtempo (”Pawan chalat meha”) för att det ska hetta till, och då kunde man ju lika gärna låta det vara. Den där riktiga regnväderskänslan, känd från Bhimsen Joshis från-andra-sidan-graven-röst, infinner sig inte heller, inte ens i Meera Malhar, där den som bäst skulle behövas. Trots enstaka genidrag en nästan medelmåttig inspelning, som till råga på allt tonar ut.

Men fyra av de sex storkhyal Kishori sjunger i den här serien – Gaud, Nat, Meera och Anand, med världens vackraste mukhda – är perfekta exempel på indisk konstmusik. För en gångs skull blir drömmen verklighet. Sex gånger lever Kishori fullständigt upp till våra högsta ideal om den statiska musiken, som varken utvecklas eller stegras, och som om inte det vore svårt nog lyckas hon dessutom fyra gånger av sex göra skön musik av det. Hennes gudomliga inspiration är raka motsatsen till all systematisk vistar; så här bra kan hon bara sjunga när hon inte strävar mot någonting i hela världen. Men det har krävts ett helt liv av strävan för att komma dithän, och det ger sannerligen framtida generationer något att sträva efter. De kommer aldrig att nå fram. Men under vår livstid hade vi Kishori Amonkar. Och i vilambit hörde man knappt harmoniumet.

JV

cdnf150361Fotnot: Efter mycket (och vi menar mycket) om och men har vi kapitulerat inför det faktum (mer och mer obestridligt) att Kishoritais Miyan ki Malhar (”Karim naam tero” och tveksamma ”Umad ghumad garaj garaj”) också ska räknas till den här serien. Länge hade vi den bara som Vocal Recital 2 på etiketten Venus Records – men den finns återutgiven som RPG CDNF 150361, uttryckligen med titeln The Malhars på det taffliga omslaget.

Vad säger man? Inte når den samma höjder som resten av serien – den egentliga serien, som den renommésnyltar på. Vi har en vag känsla att det inte är riktigt lika Jaipur-Atrauli att sjunga Miyan ki Malhar – Malhar 1A – som varianterna Nat, Meera, Sur, Anand och Adana Malhar. Alladiya Khan ville ha en unik twist på ragorna. Halvhjärtat letande har bara hittat en Jaipur-Atrauli sångare i Miyan Malhar: Mallikarjun Mansur (”Karim naam tero”). Troligen är det här inte material Kishori fått med modersmjölken, och troligen är det det som märks.

Vissa höjder nås förstås, men inte snabbt. Det här är ett mer utforskande improvisation, som behöver många minuter för att tända till. Och den dagen en gedigen inspelning med Kishori Amonkar med en storkhyal på 50 minuter får mindre än tre stjärnor på Panchamkauns – då kan ni skriva och klaga.

* * *

Album: The Malhars: Gaud Malhar
Sång: Kishori Amonkar. Tabla: Balkrishna Iyer. Harpa: Raghunandan Panshikar. Tanpura: Nandini Panshikar, Madhu Joshi. EMI India (RPG) CDNF 150255 (”Kou Yako Barajat Nahin”, ”Papi Dadarwa Bulaye”)

■ ■ ■ ■ ■

Album: The Malhars: Nat Malhar
Sång: Kishori Amonkar. Tabla: Balkrishna Iyer. Harpa: Raghunandan Panshikar. Tanpura: Nandini Panshikar, Madhu Joshi. EMI India (RPG) CDNF 150256 (”Barkha Rut Aai”, ”Pawan Chalat Meha)

■ ■ ■ ■ ■

Album: The Malhars: Meera Malhar & Sur Malhar
Sång: Kishori Amonkar. Tabla: Balkrishna Iyer. Harpa: Raghunandan Panshikar. Tanpura: Nandini Panshikar, Madhu Joshi. EMI India (RPG) CDNF 150257 (”Tum Ghan se Ghanshyam”; ”Badawara Barasanko Aaye”)

■ ■ ■

Album: The Malhars: Anand Malhar & Adana Malhar
Sång: Kishori Amonkar. Tabla: Balkrishna Iyer. Harpa: Raghunandan Panshikar. Tanpura: Nandini Panshikar, Madhu Joshi. EMI India (RPG) CDNF 150258 (”Barsat Ghan Aayo Rangilo”, ”Aai re Badariya Kaari”)

■ ■ ■ ■ ■

AlbumThe Malhars: Anand Malhar & Adana Malhar
Sång: Kishori Amonkar. Tabla: Balkrishna Iyer. Harpa: Raghunandan Panshikar. Tanpura: Nandini Panshikar, Madhu Joshi. EMI India (RPG) CDNF 150361 (”Karim naam tero”, ”Umad ghumad garaj garaj”)

■ ■ ■

En reaktion på ”O Helga Nat: Kishori Amonkars The Malhars (4 CD)

  1. *) Jag har hittat, på ungersk radio (!) – programmet heter Alap och går på Tilos Radio i Budapest på söndagar 11:30–13:30 – en intervju med Rajshekhar Mansur, av alla människor, som tar upp just det här:

    Irfan Zuberi: I have noticed a fascination of the Jaipur-Atrauli gharana with what is called the Nat-ang in ragas, be it Nat-Kamod or Nat Bilawal or Nat-Kedar or any of the other ragas in which this Nat-ang enters. Tell us a little about this aspect of the style of your gharana!

    Rajshekhar Mansur: That’s an interesting question! No one has talked much about it, but I think Ustad Alladiya Khansaheb’s voice was a bit gruff and not too amenable to lilting movement. He must have thought about fashioning a new style, and the Nat-ang came handy to him because it doesn’t have meend and jumps from one to the other like a staccato movement. I believe he would have been fascinated with this sort of jumping movement, and since it was easy on his voice, he made full use of it.

    VK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s