Mukul Shivputra: He has telephone Nos. and is contactable

”He is a bona fide nutcase” – ”He lives in an ashram and may not be reached” – ”he has telephone Nos. and is contactable”
– rec.music.indian.classical om Mukul Shivputra

Album: Eesha – The First Ray of the SunSång: Mukul Shivputra. Harmonium: Appa Jalgaonkar. Tabla: Anish Pradhan. Label: Ninaad Records NCCD 0005. Innehåll: Todi (”Garvaa main sung laagi”, tarana), Tilak Kamod (”Sur sangat raag vidya”, ”Bamanaa ek surat”)

■ ■ ■ ■

Det är en sällsynt skiva de har här, Ninaad Records. Och det vet de om. Tanpuran ligger länge – 33 sekunder – innan vi får höra Shivputras röst.

Mukul Shivputra är Kumar Gandharvas son, en tillbakadragen kultsångare som ger konserter när han själv känner för det och sällan spelar in. Förhållandevis få har hört honom, men andelen av dessa som ser honom som dagens allra bästa khyaliya är säkert större än för någon annan sångare.

Och det är mycket riktigt en röst som låter fundamentalt ointresserad av det den håller på med, förtjust i att avsluta fraser med en snabb, döende nedåtmeend. Men det är en tekniskt väldigt väl skolad röst, och en röst som dessutom formligen bubblar av uppdämda gamaka wah! som han inte kan hålla emot särskilt länge. Och ointresserad är Shivputra inte alls: från första wah! raderna i ”Garvaa main sung laagi” i wah! vilambit teental, med frasering som slutar precis före sam wah!, till hans blixtrande wah! tAnbazi på andra sidan 20-minutersstrecket, är det en alldeles underbar wah! Todi han målar upp – full av små spännande detaljer på wah! en hypnotisk wah! bas som fixerar intresset, inte minst tack vare det perfekta tempot som wah! är tillräckligt snabbt (någon gång ska väl vara den första – observera att vi pratar om vilambit) för en ordentlig theka (Anish Pradhan = ”India shining”!) wah!. Som gjord för den kalla svenska försommarmorgonen när solen redan står högt på himlen, fast ingen är vaken än. Wah!

Mukul Shivputra sjunger, åtminstone här, med äkta kreativitet, i bemärkelsen skaparkraft. Melodin springer inte ur formler och inövade vändningar utan ur tomma intet. I sällsamma fraser, inte byggda med annat regelverk än själva Todi. En genuint originell sångare som inte låter som alla andra, men som ändå låter som khyal och urgammal Todi.

Men säg den glädje som varar för evigt. Efter 23 minuter är det taranadags och precis som man nu för tiden tar för givet är det skräptarana med akar och tAnbazi istället för bolbant. Taget för vad det är är det mycket välsjunget, och vi lekte här fortfarande med tanken på att sätta fem stjärnor (för i början av ”Garvaa main sung laagi” glödde både
den femte och sjätte), men halva skivan är Tilak Kamod också: en plågsam historia där Shivputra kämpar förgäves mot minnet av Mogubai Kurdikar som sjunger Savani Nat (just det, gharananissar). Om man bara kan bortse från vad det inte är, är det riktigt trevlig khyal, och en Todi som denna räcker förresten mycket väl. Till fyra stjärnor och en helhjärtad rekommendation av både sångare och skiva.

JV, RK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s