Tejendra Narayan Majumdar

Album: Raga Ahiri. Sarod: Tejendra Narayan Majumdar. Tabla: Tanmoy Bose. Label: India Archive Music IAMCD1044 (Ahiri, Bhairavi, dhun)

Ahiri är en sällsynt och vacker raga från allra nordligaste Ita^C^C^C Indien. Det är alltid intressant att höra en ny inspelning: den här gången är det Tejendra Narayan Majumdar, en student till Bahadur Khan, Allaudin Khans nevö. Systersom eller brorson spelar mindre roll, för inspelningen typifierar vad som är fel med stränginstrumentalister idag. På greppbrädan visualiseras alla möjliga samband, mönster, symmetrier och förhållanden som har med skala att göra, men inte med raga, och dessa blir oemotståndliga lockelser som musikern måste vältra sig i. (Saroden är det indiska instrument som har kortast greppbräda – man kan inte ens spela en hel oktav på en sträng, utan måste byta sträng stup i kvarten; man börjar se melodin i en dimension för mycket.) Och mycket riktigt, i CD-häftet läser vi:

Melody has been liberated … from itself. The purely melodic path to raga development has been replaced by a combination of melodic, geometric, symmetric and kaleidoscopic tonal patterns.

Med andra ord, Majumdar har övergivit själva principerna bakom den klassiska musiken. Det finns ingen annan path till raga development; det är the melodic path som är raga development. ”Melody has been liberated … from itself.”

Och dumheterna fortsätter: ”The jod commences the process of taking the Ahiri rendition beyond a musical experience to the realm of an acoustic experience.” Borde det inte vara tvärtom – den musikaliska upplevelsen är bortom den akustiska? Och igen: ”The purely melodic path to phrasing has now been replaced by a more diverse approach, inclusive of symmetric and kaleidoscopic melodic/tonal images.”

Ett annat jätteproblem ska den här skivan också få illustrera. Majumdar spelar i ati-modernt ati-vilambit tempo. CD-häftets eufemismer får även här rycka in och beskriva eländet: Tabliyan ”has to make an extra effort to fill the aural blanks to sustain audience interest”. Ja visst! Lyssna på Gajananrao Joshi när han sjunger Bageshree Kanada – ska tabla spelas! Problemet med sarod är att den är så tyst att Bose måste sitta och klappa på trummorna i stället för att slå. På så vis får hans egna toner ingen sustain, och blir en del av problemet; han skapar själv tystnaden han känner att han måste fylla ut. Om ett instrument är för tyst för att kunna kompas på ett bra sätt borde kanske instrumentet utgå ur sortimentet (”liberated … from itself”)?

VK

5 reaktioner på ”Tejendra Narayan Majumdar

  1. Jag har precis lyssnat igenom en publikinspelning av Ali Akbar Khan från Columbia University november 1982 där han spelar ”Bhoop-Mand-Lom”. Och trots att ”ragan” är fullkomligt obegriplig – det är förmodligen den inspelning jag har som flyger högst över mitt huvud – är det också obegripligt vilken melodisk fantasi han har. Där är det 54 minuter utan en blick i kaleidoskopet, och utan en enda överflödig meend – och det i en sankeerna av inte bara två utan tre ragor, varav en är fullständigt obskyr och en en Maiharhemlighet som ingen annan ens har hört. Ingen fras är den andra lik, allt är överraskande, allt är avant-garde, och allt är klassiskt. Ville bara säga detta om en älskad och hatad artist vi sällan recenserar; här hördes det verkligen hur han alls kunnat räknas till toppskiktet.

    JV

  2. 3G Mobile technology has made great efforts towards speed of data transfer for mobile phone users. Accordance with the laws of India, if required in their area to build their own factories, can enjoy tax-free 5 years of special care. The Nokia E90 Communicator is also equipped with editing tools so you can work on your documents and then attach them to your e-mail. All technological evolutions are supported by lucrative results.

  3. The only technological evolution we don’t particularily support is VADAI-FONE, where we had to bring in one or two local residents to vouch for us or pay a bribe (?) just to get a prepaid and who also kept SMSing us throughout our stay in Chennai, several times a day, that our account could not be activated and will be terminated etc etc

    Having said that, however, we immediately regret it because both people who worked in that God-forgotten southernmost of their TTK Road offices on that day looked absolutely dashing and were quite charming in their well-executed nonchalance etc etc. They are both welcome to stay at our flat any time, should they come to Sweden! They can even use our phone, even phone home with it, no problem.

    JV etc etc

  4. I have a feeling Deepak Raja is being subtly backhanded in that booklet description. It simply does not fit with his other writing on raga as well as his opinion on santoor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s