Klurig recension

Album: ”Music from India”. Sitar: ”Ram Chandra”. ”Laserlight Digital” 15 439 (”Bhairav”, ”Malkauns”)

■ ■ ■

På bara ett par sekunder sitter vi kappraka upp i sängen och spetsar öronen. Det här är den bästa Malkauns vi hört på sitar! Det hela är mycket märkligt: Chikarin utnyttjas hårt, men i regelbunden, fast rytm, så att hela alap blir som en långsam jor; ofta hinner tonen dö helt innan nästa slår natten på käften; då och då, mellan chikari­slagen, spelas en anspråklös ton ur Malkauns. Vanligtvis är den tystare än chikarin, ofta helt isolerad, och i princip aldrig böjd. En liten vivadifras mitt i inspelningen (nNS’), annars är det frugalt, asketiskt, rigoröst.

Detta kallar Ram Chandra ”dhrupad”. Han ska vara elev till Wahid Khan, Vilayat Khans farbror, och till Hafiz Ali Khan, och det känns som att det lika gärna skulle kunna vara ett aprilskämt man går på som en mästermusiker man aldrig har hört talas om. När vi hör talas om dhrupad på sitar tänker vi på Ravi Shankar i storhetsvansinne eller Pushparaj Koshti i Dagarvanibeenbaj, men Chandra har hittat ett sätt att närma sig även på sitar de här ragorna, de här allra största och tyngsta, de som traditionellt kräver en rejäl mansröst. Pregnansen hittar han i det extremt avskalade; som i benhård japansk estetik.

Eller är det så att han helt enkelt spelar som en nybörjarelev? Att han helt enkelt är en sådan elev?

I så fall är det talande att inte Ravi Shankar, inte Ni­khil Banerjee, inte Vilayat Khan kan spela vare sig Malkauns eller Bhairav bättre än en förstaårsstudent. Snart sagt alla andra ragor, ja, och även de här snyggare, ja, och mer avancerat, men mindre Bhairav, mindre Malkauns; sitar har utvecklats i minst tre riktningar, alla fel. Ram Chandras märkliga skiva, med Taj Mahal på om­slaget och ragornas namn i hypersanskrit (smaka på ”Malakosha”), blir kanske inget vi kommer att spela så värst många gånger, men nog blir den food for thought.

VK