Harmonium Watch: Keyboard Obliges Seshagopalan

”Keyboard obliges Seshagopalan”, skriver The Hindu. Jo, det är faktiskt han. ”Madurai TN Seshagopalan achieved a fair amount of success in elevating the status of the keyboard as a worthy instrument of Carnatic music.” A fair amount?

Yet, for all the encore Seshagopalan received in his new role at the end, there were some early hiccups owing to some technical problems besetting the instrument, which he calls raga pradarsini (jaså!). The rendering of the classic “Viriboni” varnam and a part of Tyagaraja’s “Apparama Bhakti” (Pantulavarali) did not register very well as a result.

Om de hade okritiskt accepterat tilltaget (för något fördömande kunde man väl inte hoppas på?) hade det väl försvunnit i mediebruset. Men det här, att ta det på allvar, att problematisera det, att bevärdiga det en recension?!

Keyboard has indeed earned a notable place as a Carnatic concert instrument, especially in the hands of TNS. But how far it will succeed in lesser hands is a moot point.

Medskyldiga: VV Ravi, Guruvayoor Doorai, TV Vasan.

NK

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s